IJSLAND - RONDREIS, 4 WEKEN
Men zegt altijd dat IJsland met niets is te vergelijken. Het leek ons toch verstandig om na al het natuurgeweld in Patagonie, even te wachten met een bezoek aan dit land. Maar 2015 lijkt ons een mooi moment daarvoor.

De Specialist
Er zijn er meerdere die zich de IJsland Specialist noemen: IJsland Tours, IJsland Online, IJslandspecialist, Askja Travel, VakantieXperts, Nordic Travel, etc.
Wij hebben verschillende reisorganisaties een offerte laten maken en adviezen laten geven en tot nu toe komt voor ons Nordic Travel er het beste uit. Simpel weg, omdat ze snel contact met je opnemen om uit te vinden wat je werkelijk wilt zien en beleven. Met hun ontstond al snel een actieve afstemming over mogelijkheden, alternatieven en ook wat kun je beter doen. Je hebt direct contact (en niet via via) met de persoon die alles weet en alles regelt. Op die manier onstaat er dan een reis op maat, waarbij we nu het gevoel hebben dat deze perfect bij onze wensen aansluit. Daarbij komt dat hun prijs ook nog eens heel scherp is, omdat je direct boekt bij de touroperator in het land zelf.

Periode wanneer
Juli en augustus zijn de beste maanden (hoogseizoen). Er valt dan niet de minste regen en de Hooglanden zijn open ! Maar het is er dan ook erg druk en nog duurder. Maar ook mei en juni zijn prima maanden, als je IJsland voornamelijk vanaf de rondweg (HW1) wil verkennen, de meeste vogels zijn er dan ook nog. Er valt dan minder regen (statistisch gezien). Ga je in mei-juni, probeer dan door met de klok mee of tegen de klok in rond te reizen, zodat je zo laat mogelijk in je reis aan de Zuidkust met de Hooglanden arriveert.

Boot of vliegen
De boot naar IJsland is niet goedkoop. Heen en terug met een gewone auto en een hut voor 2 personen kost dat al snel 2.500 euro. Je kunt dan wel je eigen auto en dus meer bagage meenemen. Als je onderweg de Faeroer Eilanden wil aandoen ook een prima optie. Maar de voornaamste reden om je eigen auto mee te nemen zijn wel de kosten van een huurauto. Een wat ruimere 4WD (Dacia Duster) kost maar liefst 3.500 euro voor 4 weken en daar komen nog 500-700 euro aan extra verzekeringen bij (Super CDW, Gravel Protection, en SAAP). Met de boot, die vertrekt uit Denemarken doe je er 3 dagen over (Smyrline of Direct Ferries), zeker inclusief de autorit van 885 km. (Apeldoorn - Hirtshals) meegerekend. Je komt dan aan, aan de Oostkust van IJsland. Met het vliegtuig sta je in 3 uur (vanaf Schiphol) in Reykjavik, aan de Westkust. Tickets naar IJsland kosten momenteel 340 euro retour p.p. met Iceland Air. Wij kiezen, ondanks de dure huurauto, toch voor vliegen. Het kost meer, maar dan heb je wel een 4WD en kun je meer dagen in IJsland zelf rondkijken i.p.v. over de oceaan.

4WD of 2WD
Voor de F-wegen moet je een 4WD hebben (verplicht). Je kunt dan makkelijk een paar echt mooie dingen extra zien. Op Google Maps kun je goed zien wat de F-wegen zijn. In juni zijn nog niet alle wegen open, met name het Highland niet. Dat gebeurt pas rond juli afhankelijk van het weer. Ook de F-wegen kunnen dan afgesloten zijn of je nu een 4WD hebt of niet. Dus je kunt voor niets zo'n dure 4WD huren, dat is nu eenmaal het risico. Maar een troost is dat een 2WD ook al snel 2.600 euro kost aan huur voor 4 weken en ook daar komt nog 500 euro aan extra verzekringen bij. De benzine kost er net zoveel als in Nederland, de diesel slechts 5 eurocent per liter goedkoper. Bij Nordic Travel krijg je een N1-kortingskaart, dat bespaart weer 2 eurocent per liter.

Accommodaties
Voor een 2-persoonskamer met eigen douche en toilet betaal je in een eenvoudig hotel 160-175 euro per nacht per kamer. Een zomer huisje is een leuke afwisseling (zelf koken als optie) en is met de lakenhuur niet veel goedkoper (150 euro per nacht). Je kunt goedkoper door accommodaties te kiezen die een gezamenlijk douche en toilet hebben of te gaan kamperen. Bijvoorbeeld Stayokay vraagt nog slechts 50 euro per nacht. Tja, waar kies je voor ?

Betalen van entree
In IJsland wordt ook gesproken over een natuurpas (náttúrupassa) die buitenlanders die naar IJsland reizen vanaf 2015 verplicht moeten aanschaffen. De opbrengsten daarvan komen terecht in een fonds waarvan de gehele natuur in IJsland moet profiteren. Zoals het nu lijkt zullen er passen met een verschillende looptijd worden ingevoerd. De kosten daarvan zullen ISK 2000,- (€ 12,75) voor vier dagen, ISK 3000,- (€ 19,10) voor een maand en ISK 5000,- (€ 31,85) voor vijf jaar bedragen.

Handig om te weten is:

TomTom heeft geen kaart van IJsland, Garmin wel
De IJslandse Kroon (ISK) per 150 stuks = € 1,00
Handig lijkt de Iceland Road Guide te kopen (€40), gratis bij een Nordic Travel boeking.
Erg handig linkje voor IJsland Informatie
De Bárdarbunga-vulkaan is al uitgebarsten
Totaal reisroute geschat op 4.829 km.

GEPLANDE ROUTE
01 - Amsterdam - Reyjavik.
02 - Reykjavik, Glymur, Borgarfjörður (Deildartunguhver hete bron, Hraunfossar watervallen).
03 - Rondom Snæfellsnes schiereiland (Arnarstapi vogelrots, rangar, Djúpilónssandur strandje, vissersdorpjes aan de noordkant).
04 - Met de Seatours veerboot van 9:00 uur over de grote fjord Breiðafjörður naar Flatey (2,5 uur), het eilandje bekijken.
05 - Verder met Seatours veerboot van 10:30 uur naar Brjánslækur (1 uur), doorrijden naar Látrabjarg vogelrots en Patreksfjörður omgeving.
06 - Eerst naar Dynjandi, dan verder naar Suðureyri.
07 - Ísafjörður en Bólungarvík bekijken, in de middag verder naar Heydalur.
08 - Via Hólmavík naar het Strandir gebied, Drangsnes.
09 - Terug naar de ringweg, via Hvítserkur naar Varmahlíð en direct door naar Akureyri.
10 - Dag in en om Akureyri, Eyjafjörður fjord.
11 - Dagje naar Mývatn.
12 - Dagtocht naar Sigljufjörður en Skagafjörður.
13 - Via Húsavík, Dettifoss en Ásbyrgi naar Langanes.
14 - Naar Egilsstaðir, evt. tochtje naar Borgarfjörður Eystri.
15 - Tocht naar Lögurinn meer en Kárahnjúkar (+ eventueel Mt. Snæfell) in het hoogland.
16 - Langs Oostfjorden naar Höfn gebied.
17 - Langs gletsjermeer naar Skaftafell.
18 - Grotendeels bezoek aan Skaftafell NP.
19 - Dagtocht naar Laki kraters.
20 - Via Eldgjá en Landmannalaugar naar Hrauneyjar.
21 - Tochtje naar Veiðivötn.
22 - Via Þjórsárdalur vallei (Háifoss waterval, Stöng ruine, Hjálp waterval) naar Flúðir.
23 - Via Geysir en Gullfoss naar het zomerhuisje.
24 - Dagtocht langs de zuidkust (Seljalandsfoss, Skógarfoss, Dyrhólaey).
25 - Eventueel naar de Westman Eilanden.
26 - Naar Nesjavellir, Tingvellir en Bruarfoss.
27 - Regelrecht naar Reykjavík, lekker uitrusten in Blue Lagoon.
28 - Reykjavik, nog via een ommetje naar Keflavik en dan terug naar Amsterdam

KAARTJE

DE DAG TOT DAG BESCHRIJVING IJSLAND

Dag 1, Amsterdam - Reykjavik.
In het begin van de middag vliegen we van Amsterdam naar Reykjavic met Iceland Air. Tegen 15:00 uur zijn we daar. Even een gratis "Big Map" scoren, dat schijnt een prima routye kaart te zijn. Ook even wat lokale muntjes (ISK) pinnen, voordat we op pad gaan. Je kunt bij aankomst nog tax-free aankopen doen, voordat je door de douane gaat. Onze hurraauto, de Dacia Duster 4x4 diesel, staat op loopafstand bij Geysir op het vliegveld. Hier moet je de extra verzekeringen afsluiten voor de huurauto.

We rijden vervolgens naar Reykjavik en bewaren Blue Lagoon tot dag 27 van onze vakantie. Zonde om nu minamaal 35 euro p.p. te betalen voor maar een uurtje zwemmen. Vanuit Keflavik kan het beste de (snel)weg 41 (Reykjanesbraut) richting Reykjavik gevolgd worden. Ook 's avonds nog tijd om Reykjavik wat verder te bekijken vanuit ons hotel. Lees meer ...

De route van vandaag is 44 km.

We overnachten in Reykjavic, Hotel Baron.

Dag 2, Reykjavik - Hvítársíðuvegur.
We verlaten Reykjavik. Via weg 1 naar het noorden. We willen niet door de 5 km lange toltunnel, maar weg 47 naar Glymur waterval. Het kan de hoogste waterval van IJsland zijn met 196 meter. Hier kunnen we een wandeling maken om de waterval te bekijken (1,5 uur heen en 1,5 terug).

Als we weg 47 volgen, komen we weer op weg 1 die ons via een kleine omweg langs het fjord Borgarfjörður leidt. We kunnen ook weg 520/50 nemen naar het noorden. Dan verder naar noord-oosten, naar de Hraunfossar watervallen die vooral breed is ipv. hoog. Nog iets verder ligt de Deildartunguhver, heetwaterbron. Als we weer richting Hraunfossar rijden komen we bij onze overnachtingsplaats van vandaag in Hvítársíðuvegur.

Glymur
De Glymur (IJslands voor geraas of getier) is met zijn 196 meter de hoogste waterval van IJsland. Hij ligt in de rivier Botnsá die vanuit het 160 meter diepe Hvalvatn (walvismeer) naar het Hvalfjörður (walvisfjord) in zuidwest IJsland stroomt. De waterval is niet zo bekend, mogelijk omdat het onderste deel in een nauwe diepe kloof valt en daardoor aan het oog onttrokken wordt. Bovendien is hij alleen per voet en lastig te bereiken, een tocht die ruim 1,5 uur duurt.

Hraunfossar
De Hraunfossar (lavawatervallen) aan de Hvítá (Witte rivier) in het westen van IJsland is een heel bijzondere reeks van watervallen. Over een afstand van meer dan 900 meter lijken vele waterstroompjes vanuit het lava van het lavaveld Hallmundarhraun in de rivier te stromen. Dit lavaveld ontstond door een uitbarsting van een vulkaan die nu onder de Langjökull gletsjer ligt. Omdat dit lava poreus en waterdoorlaatbaar is, en op een harde en waterdichte ondergrond ligt, stroomt smeltwater en regenwater tussen het lava en de harde ondergrond naar beneden totdat het bij de Hvítá als het ware uit de muur komt. Een zeer bijzonder gezicht.

Deildartunguhver
Deildartunguhver is een heetwaterbron in Reykholtsdalur, IJsland. Het IJslandse woord hver betekent warme bron en deze ligt ligt naast de boerderij Deildartunga, vandaar de naam. Het is qua volume de grootste heetwaterbron van Europa en hij produceert 180 liter water per seconde met een temperatuur van bijna 100°C. Voordat de betonnen constructie voor het opvangen van het hete water gemaakt was, stroomde het water vrijelijk weg. In die tijd was dit de grootste "kokende rivier" ter wereld. De bron is vrij toegankelijk.

De route van vandaag is ongeveer 190 km.

We overnachten in Hvítársíðuvegur, in een klein plattelandshotel Hotel A Kirkjuboli met slechts 8 kamers en waar een 3-gangen diner op ons wacht.

Dag 3, Hvítársíðuvegur - Stykkishólmur.
Eerst weer een stukje naar het zuiden, naar Borgarnes, om vervolgens weer naar het noord-westen te rijden naar Snæfellsnes schiereiland. We rijden over weg 54 die we verruilen voor weg 574 om aan de zuidkant naar Arnarstapi, de vogelrots te gaan. Via Londrangar rijden we over de Utnesvegur, een onverharde 574 weg, om de Snæfellsjökull (Nartionaal Park) heen. De weg kent een aantal zijwegen (naar links) die doodlopen op de kust. Er is ook een doodlopende weg naar rechts (Fyrsti Leggur)die meer van de Snæfellsjökull toont. Afhankelijk van de tijd kunnen we deze weg nemen. Aan de noordkant ligt weg 574 met het Djúpilónssandur strandje en de vissersdorpjes Hellissandur, Rif en Olafsvik. Dan komen we weer op weg 54 die ons grotendeels naar Stykkishólmur leidt. Het laatste stukje is weg 58.

Snæfellsnes
Snæfellsnes is het grootste schiereiland van IJsland en ligt tussen de Faxaflói baai in het zuiden, en de Breiðafjörður fjord in het noorden ingeklemd. Een bergketen loopt in oost-westelijke richting over de gehele lengte, en het hoogste punt daarvan is de 1446 meter hoge Snæfellsjökull. Dit is de gelijknamige vulkaan waar tevens een gletsjer (jökull) op ligt. De vulkaan kan op heldere dagen vanuit Reykjavík gezien worden, dat ongeveer 120 kilometer zuidoostelijker ligt. Vlak bij de gletsjer is de Bjarnafoss te vinden.

Snæfellsnes wordt soms het mini-IJsland genoemd, omdat hier veel landschappen terug te vinden zijn die ook her en der over het gehele eiland verspreid liggen, zoals vulkanen, lavavelden, kliffen, zwarte stranden, grotten, basaltformaties, watervallen, meren, warme en koude waterbronnen etc. Een bijzonderheid is dat er meerdere bronnen zijn waar echt borrelend koolzuurhoudend mineraalwater (ölkelda in het IJslands) omhoog komt. De grootste warme minerale bron ligt bij Lýsuhóll en de bekendste ölkelda ligt bij de gelijknamige boerderij.

Arnarstapi
Arnarstapi is een voormalig vissersplaatsje op IJsland aan de zuidkust van het Snæfellsnes schiereiland in de regio Vesturland en maakt deel uit van de gemeente Snæfellsbær. Arnarstapi ligt aan de voet van de berg Stapafell (526 meter) en heeft een zeer klein haventje. Rond Arnarstapi zijn veel kloven en spleten aan de kust te vinden, evenals bizarre basaltformaties. De bekendste daarvan is Gatklettur, een rots van basalt met een groot gat erin zodat het een boog geworden is. Er nestelen vele zeevogels op de rotspartijen en op de grasvlakten aan de kust.

De route van vandaag is ongeveer 277 km.

We overnachten in Stykkishólmur, Hotel Breidafjordur.

Dag 4, Stykkishólmur - Flatey.
Om 8:30 uur moeten we uiterlijk in de haven zijn voor de Seatours boot van 9:00 uur naar Flatey. Na 2,5 uur varen arriveren we in Flatey, waar we de rest van de dag de tijd hebben om het eiland verder te bekijken. De auto blijft aan boord van de boot, de meeste bagage dus ook. De boot gaat verder met de auto. De auto wordt door de bemanning in Brjanlakur van boord gehaald en daar geparkeerd.

Flatey
Flatey is het grootste eiland in de Breiðafjörður fjord in IJsland, en omvat in feite 40 kleine andere eilandjes en rotsen in zee. Zoals de naam al suggereert (Plat eiland) is Flatey een vlak en laag eiland. De Lundaberg aan de noordoostzijde is het hoogste punt. Daarnaast is Flatey ongeveer 2 kilometer lang en 500 meter breed. Het eiland is een halteplaats voor de veerboot die dagelijks tussen Stykkishólmur aan de zuidzijde van de fjord en het tegenovergelegen Brjánslækur heen en weer vaart. Flatey is het enige eiland in de Breiðafjörður dat het gehele jaar (ten dele) bewoond is.

Op Flatey bevindt zich de oudste bibliotheek van IJsland. Daarnaast heeft de laatste katholieke bisschop van IJsland Jón Arason van Hólar een boekdrukpers naar Flatey laten komen die daar vele jaren heeft gefunctioneerd. Lees meer ...

De route van vandaag is 36 km.

We overnachten in het gelijknamige Hotel Flatey.

Dag 5, Flatey - Patreksfjörður.
Uiterlijk 10:00 uur moeten we weer in de haven zijn voor de Seatours veerboot naar Brjánslækur van 10:25 uur. De overtocht duurt maar 1 uur. Dan maar hopen dat we de selutel en de huurauto kunnen vinden. Daarna via weg 62 naar Vesturbotn. Iets daarvoor weg 612 nemen naar links, die naar Hvallatur leidt. Doorrijden naar Látrabjarg de vogelrots. Daarna terug over weg 612 en verder op weg 62 naar Patreksfjörður.

Látrabjarg
Látrabjarg is een landtong, klif en het meest westelijke deel van IJsland en wordt ook gezien als het meest westelijke deel van Europa (enkele eilanden van de Azoren negerend). De kliffen worden bewoond door miljoenen vogels, waaronder papegaaiduikers, jan-van-genten, zeekoeten en alken. Het is van vitaal belang voor hun voortbestaan, omdat het van sommige soorten tot 40% van de wereldbevolking huisvest zoals de alk. Het is Europa's grootste vogelklif, 14 kilometer lang en tot 440 meter hoog.

Patreksfjörður
Patreksfjörður is een IJslands vissersstadje met ongeveer 650 inwoners in de regio Vestfirðir (Westelijk fjorden). Het ligt aan de noordzijde van de gelijknamige fjord en is gebouwd op twee zandbanken, Vatneyri en Geirseyri genaamd. Het vliegveld van Patreksfjörður ligt op de zuidelijke oever van de fjord. Belangrijkste bron van bestaan is de visverwerkende industrie. In 1983 viel er een lawine op het plaatsje, waarbij vier mensen omkwamen en vele huizen werden verwoest.

De route van vandaag is ongeveer 170 km.

We overnachten in Fosshotel Vestfirdir.

Dag 6, Patreksfjörður - Sudureyri.
We nemen weg 63 naar het noord-oosten en vervolgens weg 60 naar het noorden. We komen dan langs Dynjandi Walking trail, niet te verwarren met de plaats Dynjandi die veel noordelijker ligt. We rijden verder overweg 60 en negeren de 624 (links) en houden Vestfjardarvegur aan. Voor Ísafjörður gaan we lniks af (noord-westen) richting Súngandafjardarvegur en komen zo in Sudureyri.

Dynjandi
De Dynjandi (ook wel de Fjallfoss of bergwaterval genoemd) is de grootste waterval in het Westelijke fjordengebied in het noordwesten van IJsland. Het water in de Dynjandisá rivier komt vanaf de Dynjandisheiði hoogvlakte en stort zich over een breedte van 30 meter aan de bovenkant tot 60 meter aan de benedenzijde over meer dan 100 meter trapsgewijs naar beneden. Even verder stroomafwaarts bevinden zich nog meerdere andere watervallen, van boven naar beneden achtereenvolgens de Hæstahjallafoss, de Strompgljúfrafoss, de Göngumannafoss (waar men achterlangs kan lopen), de Hrísvaðsfoss, de Hundafoss en als laatste de Bæjarfoss. Het water stroomt via de Dynjandisvogur in de Arnarfjörður (Arendsfjord). Dynjandi betekent zoiets als Donderaar, waarschijnlijk omdat het geluid van de vele watervallen bij elkaar een flink geraas veroorzaakt. Het gebied bij de waterval is beschermd vanaf 1980.

De route van vandaag is ongeveer 180 km.

We overnachten in Sudureyri in Fisherman Hotel.

Dag 7, Sudureyri - Heydalur.
We rijden naar Ísafjörður. Hier volgen we weg 61 eerst naar noord- westen en gaan Bólungarvík bekijken. In de middag verder via weg 61 zuidwaarts naar Heydalur, waarvoor we het laatste stukje over weg 633 rijden.

Ísafjörður
Ísafjörður (ijsfjord in het IJslands) is de hoofdstad van de IJslandse regio Westfjorden (Vestfirðir). Met een bevolking van ongeveer 2.740 inwoners is Ísafjörður de grootste stad van de Westfjorden. Verder behoren ook de plaatsen Hnífsdalur, Flateyri, Suðureyri en Þingeyri tot de gemeente Ísafjarðarbær. Het stadje is gelegen op een zanderige uitloper, in het IJslands eyri genoemd, in het Skutulsfjörður fjord (vroeger heette het dan ook Eyrarhreppur). Handelaars vestigden zich hier in 1569 en het werd het belangrijkste handelspunt voor met name de Denen. Het in 1734 gebouwde Tjöruhúsið is nu het oudste nog bestaande huis op IJsland. Dit huis is een onderdeel van het maritiem museum. In het jaar 1786 kreeg Ísafjörður stadsrechten.

Bólungarvík
Het stadje Bolungarvík telt bijna 900 (2013) inwoners en ligt in het uiterste noordwesten van IJsland vlak bij Ísafjörður. Bolungarvík is al vanaf de kolonisatie van IJsland een vissersdorpje. Nu is er een goede haven, maar vroeger was het aanmeren er een hachelijke onderneming dat meerdere zeelui het leven heeft gekost. Vroeger woonden er alleen in de zomermaanden enkele vissers, maar vanaf 1890 is Bolungarvík permanent bewoond, hoewel het alleen over zee bereikbaar was. In 1950 werd het plaatsje over land ontsloten. Het ligt samen met de volledige regio van de Westfjorden afgelegen van de rest van IJsland. In de zomermaanden komen er wat toeristen. Er is een camping, zwembad en een natuurhistorisch museum (met een ijsbeer) en even buiten het stadje ligt het als openluchtmuseum ingerichte nagebootste visserskamp Ósvör. Bolungarvík was ook de hoofdlocatie waar de film Nói albinói van de IJslandse regisseur Dagur Kári werd opgenomen. Het verhaal gaat over de moeilijkheden van een tiener die opgroeit in een afgelegen dorp.

De route van vandaag is ongeveer 188 km.

We overnachten in Boerderij Heydalur

Dag 8, Heydalur - Drangsnes.
Vandaag rijden we via weg 61 naar Hólmavík in het Strandir gebied. we kunnen Hólmavík bezoeken (weg 61). Via weg 643 en 645 naar Drangsnes. Als we tijd over hebben en de wegen zijn goed bereidbaar kunnen we weg 643 bovenlangs via Kaldrananes (zeehonden), Bakkiageroi rijden ipv. weg 643 onderlangs via Hella. (IRG 319)

De route is oneveer 143 km. naar Drangsnes. We kunnen nog 104 km. naar het noorden rijden langs de kust.

We overnachten in Drangsnes in Malarhorn.

Dag 9, Drangnes - Akureyri.
Terug naar de ringweg (1), via Hvítserkur naar Varmahlíð en direct door naar Akureyri. Voor Hvítserkur moeten we weg 1 verlaten. Dat kan via weg 711 en het beste Vatnsnesvegur aanhouden (GPS = 65.6063410, -20.6356720). Lees meer over Akureyri.

Hvítserkur
Hvítserkur is een rots in zee bij de noordpunt van het Vatnsnes-schiereiland in de regio Norðurland vestra in het noordwesten van IJsland. De rots heeft wel wat weg van een drinkende draak. Hvítserkur is ongeveer 15 meter hoog. De basis is met beton verstevigd, omdat de golfslag van de Atlantische Oceaan de rots anders allang zou hebben doen instorten. De naam betekent "wit hemd", vanwege de vele vogeluitwerpselen op de rots, onder andere van Noordse stormvogels. Volgens de overlevering zou Hvítserkur een trol zijn, die het Þingeyrar-klooster met stenen bekogelde en niet merkte dat de zon opkwam, waarna hij versteende.

De route van vandaag is ongeveer 412 km. Een lange reisdag !

We overnachten in Akureyri in een vakantiehuisje.

Dag 10, Eyjafjörður fjord.
Dag in en om Akureyri, Eyjafjörður fjord. Het leukste lijkt een bezoek aan het eiland Hrísey. Hrísey is populair bij ornithologen, aangezien er vele soorten vogels voorkomen. Er zijn geen natuurlijke roofdieren op het eiland en het is er verboden om vogels te vangen. Lees meer ...

Een andere optie voor vandaag is een route ten zuiden van Akureyri. We volgen dan de Eyjafjardarbraut flord land inwaarts en kunnen door hele kleine dorpjes met verschillende leuke kerkjes.

De route naar Hrisey (Arskogssandur) is ongeveer 68 km. heen en terug. De route naarhet zuiden is ongeveer 62 km.

We overnachten weer in Akureyri in een vakantiehuisje.

Dag 11, Dagje naar Mývatn. (180 km)
Dagje naar Mývatn. Mývatn is een meer in het noorden van IJsland en ligt in een zeer actief vulkanisch gebied. Het wordt omgeven door vele objecten van vulkanische oorsprong, zoals de explosiekrater Hverfell (of Hverfjall, daar zijn de IJslanders zelf nog niet over uit), de grillige lavaformaties van Dimmuborgir ("duistere burchten"), de tafelberg Búrfell ("Berg van de potvis"), de pseudokraters bij Skútustaðir aan de zuidelijke rand van het meer, de grotten met heet water bij het plaatsje Reykjahlíð, het solfatarenveld bij Hverir en het zeer actieve gebied bij de Kraflavulkaan een aantal kilometers verderop. Bovendien is het meer zelf ten gevolge van een aantal vulkaanuitbarstingen ontstaan.

Mývatn betekent "muggenmeer" omdat er 's zomers op (de sporadische) windstille dagen zeer veel dansmuggen uit het water komen. Omdat er vele muggenlarven en veel vis in het schone water voorkomen, wordt het gebied het hele jaar door diverse vogels druk bezocht. Mývatn is daardoor een eldorado voor ornithologen.

Op de heenweg naar Mývatn gaan we Godafoss waterval bezoeken. Eventueel op de terugweg kunnen we Aldeyjarfoss bezoeken. De Goðafoss is een van de grotere watervallen van IJsland. Hij is gesitueerd in het Mývatn district in centraal-noord IJsland aan het begin (of eind) van de Sprengisandur route die dwars door het binnenland voert. Het water van de Skjálfandafljót rivier valt over een breedte van 30 meter 12 meter naar beneden, en de Goðafoss wordt door rotsen in een paar stukken verdeeld. Een aantal kilometers stroomopwaarts ligt de Aldeyarfoss. Lees meer over Goðafoss.

De route van vandaag is maximaal 300 km. inclusief Aldeyjarfoss.

We overnachten weer in Akureyri in een vakantiehuisje.

Dag 12, Siglufjörður en Skagafjörður.
Rondrit naar Sigljufjörður, Hofsos, Saudarkrokur en Skagafjörður.

Sigljufjörður
Siglufjörður is een kleine vissersstad met 1.190 inwoners (2013) aan een smal fjord met dezelfde naam in de gemeente Fjallabyggð aan de noordkust van IJsland. Van 1900 tot 1970 was Siglufjörður de haring hoofdstad van het Noord Atlantisch gebied toen dagelijks honderden vissersboten het kleine fjord invoeren om hun gevangen waar aan land te brengen. In hoogtijdagen waren er wel 10.000 man in de haringverwerkingindustrie bezig, veel meer mensen dan er in het plaatsje zelf woonden. In het Síldarminjasafnið, een rood houten gebouw aan de kade, is het tegenwoordige haringmuseum gevestigd waar met beeld en geluidsmateriaal de herinneringen aan de haringvangst worden bewaard.

De route van vandaag is ongeveer 295 km.

We overnachten weer in Akureyri in een vakantiehuisje.

Dag 13, Via Húsavík, Dettifoss en Ásbyrgi naar Þórshöfn.
Via weg 1 en weg 85 naar Húsavík. Na Asbyrgi rijden we weer naar het zuiden (niet handig) naar Dettifoss. De vraag of de route via Húsavík nu zoveel mooier is. We rijden hier waarschijnlijk door Jökulsárgljúfur NP. Lees meer ...

Daarna weer terug naar Ásbyrgi en verder over weg 85 naar Þórshöfn.

De route van vandaag is 400 km, als we de volledige noordelijke kustroute volgen.

We overnachten in Þórshöfn in Art Hostel Ytra Lon.

Dag 14, Naar Egilsstaðir, tochtje perrnaar Borgarfjörður Eystri.
Verder over weg 85 richting Egilsstaðir. Lees meer over Egilsstaðir. Over op weg 917 richting Hlidarvegur. Deze weg loopt via Vindfell langs de kust terug naar weg 1. Even via weg 1 en dan weg 925 (Hroarstungvegur), weg 944 (Lagarfossvegur) en weg 94 op naar Borgarfjörður Eystri waar een grote puffin kolonie zit. Terug rijden we over weg 94, die tot aan ons hotel loopt.

De route van vandaag is ongeveer 283 km.

We overnachten in Egilsstaðir in Eyvindara.

Dag 15, Lögurinn meer en Kárahnjúkar.
Tocht vanuit Egilsstaðir naar Lögurinn meer (Lagarfljót) en Kárahnjúkar (+ eventueel Mt. Snæfell) in het hoogland.

Lagarfljót
De rivier Lagarfljót, ook wel Lögurinn genoemd, ligt in het oosten van IJsland en reikt van zijn oorsprong in het Fljótsdalur tot aan Egilsstaðir. De rivier is zo breed (tot 2,5 kilometer) dat men beter over een meer kan spreken. Het totale wateroppervlak van de Lagarfljót bedraagt 53 km², het is minstens 30 kilometer lang en op het diepste punt 112 meter diep. De waterafvoer van het meer loopt via de gelijknamige rivier naar de baai Héraðsflói.

Hallormsstaðarskógur, het grootste bos van IJsland, ligt aan de oostelijke zijde van het meer; aan de overkant valt één van IJslands hoogste watervallen, de Hengifoss naar beneden. Even ten zuiden van Hallormsstaðarskógur ligt Hrafnkelsstaður, een boerderij die in de saga van Hrafnkell een rol speelt.

Net zoals in het Schotse Loch Ness zou er een monster in Lagarfljót leven dat door de lokale bevolking Lagarfljótsormurinn wordt genoemd.

Kárahnjúkar
Kárahnjúkar is de naam van twee IJslandse bergen in het hoogland ten noorden van de Vatnajökull gletsjer, met een hoogte van 838 en 760 meter, waar de Kárahnjúkavirkjun waterkrachtcentrale is gebouwd. De stroom wordt gebruikt voor de Fjarðaál aluminiumsmelter in Reyðarfjörður.

Het bouwproject was het grootste in zijn soort in IJsland. Het is begin 2003 van start gegaan en duurde circa 6 jaar. Het project bestaat uit vijf grote dammen, waarvan de grootste, de Kárahnjúkastífla-dam, 193 meter hoog en 730 meter lang is. De gletsjerrivieren Jökulsá í Fljótsdal en Jökulsá á Dal, die beide hun oorsprong in de ijskap van het noordoostelijke deel van de Vatnajökull hebben, zijn afgedamd waarbij het 57 km² grote Hálslón-reservoir is ontstaan. Dit reservoir maakt het mogelijk om een maximale waterstroom van 110 m³/s te genereren. Het geïnstalleerde elektrisch vermogen is 690 MW en de jaarlijkse productie bedraagt rond de 4600 GWh.

De route van vandaag is ongeveer 200 km, exclusief het stukje van 12 km. naar de berghut op de Snefell aan de F909.

We overnachten weer in Egilsstaðir in Eyvindara.

Dag 16, Langs Oostfjorden naar Höfn gebied.
Via weg 92 naar Reydarfjordur en dan optioneel via weg 955 langs de kust naar weg 96. Weg 96 komt op weg 1 uit die we kunnen volgen naar Höfn. Höfn is een ongeveer 2100 inwoners tellend vissers- en handelsstadje gelegen op een schiereiland tussen de Hornafjörður en Skarðsfjörður fjorden in het zuidoostelijke deel van het eiland in de gemeente Hornafjörður. Er worden bustochten georganiseerd naar de Skálafellsjökull, een gletsjertong van de Vatnajökull, de grootste gletsjer van Europa, en het gletsjermeer Jökulsárlón, en jeepsafari's naar Lónsöræfi (een gebied met bont gekleurde ryolietbergen). Ook het Nationale Park Skaftafell is vanuit Höfn gemakkelijk aan te rijden.

De route van vandaag is onegveer 309 km.

We overnachten in Höfn, in Smyrlabjörg.

Dag 17, Langs gletsjermeer naar Skaftafell.
Als we het gisteren niet al hebben gedaan, dan is vandaag het moment om de F985 te proberen. Voor vierwielaangedreven auto verdient het de aanbeveling een poging te wagen de weg F985 te bedwingen. Deze bijzonder spectaculaire weg begint bij het plaatsje Smrylabjörg op enkele kilometers ten oosten van Jökulsárlón en leidt richting een op 815 meter hoog gelegen restaurant waar van één van de mooiste uitzichten op de gletsjer Vatnajökull genoten kan worden.

Langs gletsjermeer Jökulsárlón naar Skaftafell. Jökulsárlón is het bekendste en grootste gletsjermeer in IJsland. Het ligt ten zuiden van de Vatnajökullgletsjer tussen het nationale park Skaftafell en het stadje Höfn. Het gletsjermeer is vrij nieuw aangezien het pas in de jaren 1934-1935 ontstond, het meer groeide echter snel van 7.9 km² in 1975 tot minstens 23 km² vandaag door het smelten van de gletsjers. Met een diepte van ongeveer 250 meter is Jökulsárlón momenteel het diepste meer van het land. Het meer is door de altijd ronddrijvende ijsbergen met fraaie ijsformaties populair bij toeristen. Er is een informatiecentrum en er zijn boottochten met onder andere een amfibievoertuig mogelijk op het meer.

Tussen Jökulsárlón en Skaftafell liggen nog twee soortgelijke gletsjermeren. Deze meren dragen de namen Breiðárlón en Fjallsárlón. Ook deze meren liggen aan de uiteinden van tongen van de Vatnajökull-gletsjer. Deze meren zijn met elkaar verbonden met een riviertje en vanuit Fjallsárlón loopt het water richting de oceaan.

De route van vandaag is ongeveer 115 km. incl. F985.

We overnachten in Freysnesi, in Hotel Skaftafell

Dag 18, Bezoek aan Skaftafell NP.
Grotendeels bezoek aan Skaftafell NP. Met Skaftafell wordt een gebied aangeduid tussen twee gletsjertongen van de gletsjer Vatnajökull; de Skeidarárjökull en de Skaftafellsjökull. Door het park loopt nog de kleinere gletsjertong Morsárjökull. In Skaftafell is door de bescherming die een bergketen (waarvan de hoogste top op 1126 meter ligt) biedt tegen het geweld van de gletsjertongen, een leefbare vlakte (de Skaftafellsheidi) ontstaan, waar de natuur zich prachtig heeft ontwikkeld. Het park ligt ten westen en in de luwte van het, met 2109,6 meter, hoogste punt van IJsland: Hvannadalshnúkur (een top van de vulkaan Öræfajökull). Het park is vernoemd naar de Skaftafell-boerderij die er tot 1988 in gebruik was. Lees meer ...

De route van vandaag is ongeveer 70 km.

We overnachten in KirkjubÆjarklaustur, in Geirland.

Dag 19, Laki kraters.
Volgens IRG 434 is weg 206/F206/207 de beste optie om bij Laki, Vatnajökull National Park (Laki kraters) te komen. Er schijnt ook een bus naar Laki te rijden. Laki is een (818 m) tufsteen berg in het midden van de Lakagigar rij kraters en vorm bij goed weer een mooi uitzichtpunt. Lakagigar, is een 40 km lange rij van meer dan 100 kraters. Sommigen zijn meer dan 100 meter hoog en zijn voornamelijk met mos begroeid.

De F235 lijkt van de andere kant een goed beeld te geven van de meren, maar daar komen we morgen al overheen.

De route van vandaag is ongeveer (F206/F207) 50 km en staat op IRG blz 434.

We overnachten weer in KirkjubÆjarklaustur, in Geirland.

Dag 20, Eldgjá - Landmannalaugar - Hrauneyjar
Via Eldgjá (vuurkloof) en Landmannalaugar naar Hrauneyjar.

Via weg 1, weg F208 naar Eldgja, een vulkanische kloof. Vandaag geen we met de auto een aantal rivieren doorkruisen en Eldgja is meteen een linke, want in het midden schijnt deze erg diep te zijn en moet je met een bochtje rijden. Hier is een wandeling te maken van 1 uur naar Ofaerofoss. Dan naar de F235, naar de andere kant van de Laki kraters. Terug naar weg F208 en verder naar Landmannalauger. Hier zijn veel warmwaterbronnen en kun je veel wandelingen maken. Iets verder is een mooi uitzichtspunt over Frostastaoavatn. Er is ook een grote explosikrater te zien, de Ljotipollur. Als we verder weg F208 afrijden komen we op weg 26, waar onze overnachtingsplaats is.

De route van vandaag is ongeveer 188 km.

We overnachten in Hella, in Hrauneyjar Guesthouse.

Dag 21, Veiðivötn.
Vandaag rijden we over de F228 naar Veiðivötn. Dit is een prachtig merengebied in een vulkanisch landschap. Er is ook en leuke rotsformatie "Trollio" te zien. Daarna kunnen we via weg F229 naar Jokulheimar rijden. Mooie route door een zwarte lavawoestijn. Vanuit hier kunnen we terug naar ons hotel van vannacht.

De route van vandaag is ongeveer 150 km.

We overnachten weer in Hella, in Hrauneyjar Guesthouse.

Dag 22, Þjórsárdalur vallei - Flúðir.
Via weg 32 naar Þjórsárdalur vallei (Háifoss waterval. Via Gjain (een idyllisch dal) naar Stöng ruine en Hjálp waterval. Via weg 32 en 31 naar Reykholt. Via weg 35 naar Geysir met de bekende bron Strokkur, die om de 5 minuten water de lucht in spuit.

De route van vandaag is ongeveer 127 km.

We overnachten in Geysir, in Hotel Geysir

Dag 23, Geysir - Gullfoss - Hveravellir - Grimnes
Vanuit Geysir rijden we naar Gullfoss. Via weg 35, de bergroute over Kjolur, weg F335 komen we bij een berghut en een meer, dat Hagavatn heet. We gaan verder over weg 35 naar het noorden, naar Hveravellir. Hier zijn vele hete bronnen het bekijken waard. Dan helemaal over weg 35 terug naar het zuiden. Via weg 37 kunnen we nog naar Laugarvatn, maar daar kunnen we later in de reis ook nog langs. Via weg 35/535 wederom naar het zomerhuisje.

De route van vandaag is ongeveer 290 km.

We overnachten in Kiðjabergsvegur, in Hraunsel Zomerhuis.

Dag 24, Zuidkust.
Dagtocht langs de zuidkust van IJsland. Via weg 1/26/264 naar Keldur, waar een opude turfboerderij staat. We bezoeken de 60 meter hoge Skogafoss en eventueel het volksmuseum in Skogar. We komen langs de Solheimajokull (gletsjertong van Myrdalsjokull). Een optie is een tochtje met een sneeuwescooter. Verder naar het oosten ligt de Dyrhólaey (vogelrots) en het zwarte strand van reynishverfi. In Vik staat nog een fabriekswinkel om warme sokken te kopen. Vandaar weer terug naar ons vakantiehuisje.

De route van vandaag is ongeveer 193 km.

We overnachten weer in Kiðjabergsvegur, in Hraunsel Zomerhuis.

Dag 25, Westman Eilanden.
Westman Eilanden. Een van de eilanden is Heimaey. Om daar te koen rijden we een grrot stuk dezelfde route als gisteren. Maar nu nemen we weg 254 naar Landeyjahafnarvegur, waar de veerboot gaat naar Heimaey. Hier kun je het belang van de viserij en de gevolgen van de vulkaanuitbarsting van 1973 bekijken. Dan weer met de boor terug en over dezelfde weg terug naar het vakantiehuisje.

De route van vandaag is ongeveer 222 km.

We overnachten weer in Kiðjabergsvegur, in Hraunsel Zomerhuis.

Dag 26, Tingvellir en Nesjavellir
Tingvellir en Nesjavellir. Vandaag via weg 35/36/360 naar Nesjavellir met een geothermische centrale. Verder naar nationaal park Tingvellir. Hier zijn veel wandelingen te maken. Hierna kunnen we nog Laugarvatn en Bruarfoos bezoeken, voordat we terug gaan naar het zomerhuisje.

De route van vandaag is ongeveer 157 km.

We overnachten weer in Kiðjabergsvegur, in Hraunsel Zomerhuis.

Dag 27, Reykjavik.
Vandaag rijden we terug naar Reykjavic, waar we 4 weken geleden zijn begonnen. We moeten om 12:00 uur bij ons hotel zijn, waar we worden opgepikt voor Inside the Volcano . Op TV gezien bij "3 op reis" en we hebben tickets gekocht. We nemen aan op tijd weer terug te zijn om een bezoek te brengen aan Blue Lagoon. Vanavond vast de koffers weer inpakken.

De route van vandaag is ongeveer 177 km.

We overnachten in Reykjavic, Hotel Baron.

Dag 28, Reykjavik - Amsterdam
We vertrekken op tijd uit Reykjavik, om nog een stukje te bekijken van het gebied rond Blue Lagoon. Daartoe nemen we weg 42 naar het zuiden via Krisuvik en gebied met veel stoom- en zwavelbronnen en lavavelden. Via weg 427, 425 en 44 komen we dan vanaf het zuiden bij het vliegveld. Vanaf 14:30 uur kunnen we inchecken. Voor die tijd moeten we naar Keflavik Airport rijden en onze huurauto afgetankt inleveren. Om 16:30 vertrekt ons vliegtuig richting Amsterdam, waar we om 21:30 uur aankomen. Dan is het nog een uur met de eigen auto naar huis.

De route van vandaag is ongeveer 113 km (alleen de auto in IJsland).

We overnachten in ons eigen huis.

Copyright © 2015 Reisvoorstel: Nordic Travel Laatste wijziging: 14 juli 2015