14 DAGEN MET DE AUTO NAAR SCHOTLAND
Schotland, land van ruige natuur, kastelen en whisky. Tijd voor een bezoek aan dit deel van Groot Brittannie.

Onze voorkeur gaat uit naar de Highlands. Je zou denken een stuk van Groot Brittannie, boven een bepaalde breedtegraad. Maar nee, het loopt van iets onder Aberdeen (Stonehaven) in het Noordoosten, naar Mull of Kintyre in het Zuidwesten dat tegen Ierland aanligt. Dat betekent dat grotere steden als Edinburgh en Glasgow buiten dit gebied liggen. Het meest Noordelijke puntje (Kirkwall en hoger, zelfs John O'Groats en stacks of Duncansby) gaat ons nu te ver voor de 14 dagen die we ter beschikking hebben. Maar een paar eilanden meenemen lijkt ons wel leuk. Het blijft natuurlijk een kennismaking.

Een optie is het om te vliegen met een budget maatschappij en ter plekke een auto te huren. Maar het lijkt ons leuk met de eigen ruimere auto te gaan, zodat deze ook nog wat kilometers maakt en niet alleen maar voor de garage staat. Eerder in Zuid-Engeland is ons dat ook goed bevallen. Links rijden blijft wel wennen.

Op onze reis in Zuid-Engeland hebben we de B&B cultuur leren kennen en ook dat is ons goed bevallen. Je hebt een veel persoonlijker contact (meestal) met de huiseigenaar en vaak heeft iedere kamer een eigen "gezicht". De prijs van een B&B doet vaak niet onder voor een inn of hotel, maar je hebt vaak standaard Wi-Fi en parkeergelegenheid, wat bij hotels extra kost. Wat nog wel erg leuk lijkt, maar moeilijk te vinden is, zijn gezellige pubs, waar je ook kunt overnachten, de herbergen zeg maar die we heel sporadisch in Zuid-Engeland hebben gezien. We willen onze overnachtingen zoveel mogelijk op de route plannen, dat maakt meerdere korte overnachtingen noodzakelijk.

Martin is al jarenlang een whisky liefhebber en kijkende op de kaart van Schotland zijn de plaatsnamen in Schotland een feest van herkenning. Leuk dat je veel van die merken een-op-een kan projecteren op de landkaart. Een bezoek aan de Speyside en Islay staan dan ook als wens op het lijstje. En aangezien Isles of Skye daar toch vlakbij ligt ...

Schotland is bij vrienden goed bekend. Zo zijn namen als Aviemore, de kust bij Fraserburgh - Elgin en Fort William veel terugkerende adviezen die we zeker willen meenemen. Oh ja, Loch Ness en de spoorbrug uit Harry Potter en Neptune's Staircase allemaal leuke dingen om te gaan bekijken. Maar ook gewoon de sfeer van de eilanden proeven als Isles of Skye en Islay.

We starten en eindigen de reis per boot met DFDS Seaways, die je vanuit IJmuiden naar Newcastle transporteren in 16:30 uur. Je maakt dan gebruik van een hut en komt als het goed is de volgende ochtend uitgerust (of zeeziek) aan de overkant van de Noordzee. De bootreis is net als de overnachtingen op land allemaal makkelijk te boeken via Internet.

We hebben verschillende resigidsen bekeken ter orientatie voor onze reis. Welke wij erg goed vonden zijn Capitool Reisgidsen Schotland (visueel) en ANWB Navigator Schotland.

HET PLAN WAT WE BEDACHT HEBBEN
1 Apeldoorn via IJmuiden naar Newcastle
2 Newcastle naar Edinburgh via de Border Abbays
3 Van Edinburgh naar Aviemore
4 Via Aberlour, Peterhead, Fraserburg naar Macduff en Portsoy (Speyside)
5 Via Elgin, Benromach en Inverness naar Drumnadrochit
6 Langs het meer van Loch Ness, Eilean Donan Castle naar Portree (Isles of Skye)
7 Isles of Skye verkennen
14 Van Newcastle met de boot naar IJmuiden
INDICATIE VAN DE ROUTE

DE DAG TOT DAG BESCHRIJVING SCHOTLAND

Dag 1, Apeldoorn - IJmuiden - Newcastle (507 km - 16:21)
Vanuit Apeldoorn rijden we naar IJmuiden, waar we voor 17:30 uur aan boord gaan van de Princess Seaways. We hebben gekozen voor een 4 persoonshut met zeezicht. Vier maanden van te voren blijken al heel wat hutten uitverkocht te zijn. Een 4 persoonshut kost maar iets meer dan een 2 persoonshut en je krijgt nog vroegboek korting. Bovendien zijn er alleen nog 4 persoonshutten met zeezicht. Een beetje daglicht lijkt ons wel prettig.

Om 18:00 uur kunnen we zo aanschuiven aan het dinerbuffet, dat kunnen we nu al reserveren.

Dag 2, Newcastle - Edinburgh (202 km - 3:10)
De dag begint met een ontbijtbuffet (als we niet zeeziek zijn). Om 9:30 uur komen we aan met de boot in Newcastle. Newcastle ligt in Zuid Schotland. We rijden naar het noorden richting Edinburgh, waar we in de middag hopen aan te komen. Hier overnachten we in het George Hotel. Deze ligt in de buurt van Edinburgh Castle. Alleen nog even kijken waar we de auto kunnen parkeren.

Vanuit Newcastle rijden we 's morgens via Northumberland NP naar Jedburgh (ongeveer 1,5 uur rijden). Hier ligt Jedburgh Abbay. Vanuit hier kunnen we naar Kelso (Kelso Abbay)en Floors Castle die vlak bij elkaar liggen op 20 minuten rijden vanuit Jedburgh. Dit is The Border Abbeys Way. Vervolgens kunnen we naar Dryburgh Abbey en Melrose Abbey. Daarna is het nog een uur rijden naar Edinburgh.

In Edinburgh kun je dagen doorbrengen, maar we moeten ons beperken tot een middag, een avond en hooguit nog een ochtend, want we hebben maar 14 dagen en Edinburg behoort tot Zuid-Schotland. Als we Edinburgh Castle kunnen bezoeken en de Royal Mile, dan is dat voor ons even genoeg. Een extra stukje New Town en Princess Street zou nog leuk zijn, maar dit is geen must, wel een leuke wandeling.

Dag 3, Edinburgh naar Aviemore (215 km - 2:44)
We verlaten Zuid-Schotland, de grens loopt van Edinburgh naar Glasgow en rijden Midden-Schotland in. Bij het oversteken van de Forth, zien we de bekende spoorbrug (sinusgolven). Via Perth rijden we langs Scone Palace (3 km. boven Perth)omhoog naar Caimgorms NP. Even boven Perth verlaten we Midden-Schotland alweer en rijden de Highlands in. We rijden door naar Aviemore (op advies van Harriet). Aviemore is de grootste plaats in de Cairgorms. Hier kunnen we mooi wandelen in het Glenmore Forest Park.

We overnachten in Rowan Tree Country Hotel, 6-7 kilometer onder Aviemore aan Loch Alvie. Het lijkt ons een mooi gelegen en sfeervol hotel.

Dag 4, Via Aberlour, Peterhead, Fraserburgh naar Macduff en Portsoy (278 km - 5:11
We verlaten Aviemore en rijden via Carrbridge. In Carrbridge ligt de bekende boogbrug "Bridge of Carr" die in 1717 gebouwd werd. wel even zoeken, want je rijd er zo voorbij. Bij de benzinepomp dus !! Dan door naar Grantown-on-Spey. Hier komen we in het bekende Speyside whisky gebied. Een optie is om hier (een deel) Scotland's Malt Whisky Trail te rijden. De echte trail voert ons langs 7 distilleerderijen en een kuiperij. Bekende merken als Glenlivet, Cardhu, Abelour, Glenfiddich, Cardhu, Glenfiddich en Strathisla zijn minimaal een fotostop waard. Aberlour is een kleinere distileerder, maar de rondleiding schijnt er erg leuk te zijn (tip van Lex). Bovendien kun je hier ook de betere 18+ whisky proeven (en dan bedoel ik de leefttijd van de whisky en niet de proever ;-).

Als we bij Aberlour (ook al zo'n lekkere whisky) naar het oosten rijden via Dufftown komen we uiteindelijk in Peterhead. Hier kunnen we de kust gaan bekijken door via Fraserburgh naar Crovie, Gardenstown, Macduff en Portsoy te rijden. In Portsoy overnachten we in The Boyn Hotel.

Dag 5, Via Elgin, Benromach en Inverness naar Drumnadrochit ( 145 km - 2:30)
Vandaag zetten we onze reis voort langs de kust. We komen o.a. door Elgin (alweer zo'n lekkere whisky). We hebben de tijd vandaag, om o.a. Elgin en Inverness te bekijken. Elgin is nog een stadje dat een middeleeuwse sfeer heeft, met een 13de eeuwse kathedraal reunie. Een stadswandeling door het oude centrum van Inverness is leuk om te doen. Er schijn in een oude kerk een boekwinkel te zitten die Leaky's met daarboven een cafe die heerlijke zelfgemaakte soep verkoopt (lunchtip van Harriet).

Misschien zelfs tijd om nog een klein stukje naar het Noorden te rijden. Ook behoren Fort George (1769), Cawdor Castle en Culloden (1746 bekende veldslag) tot de mogelijkheden.

Vanuit Inverness begint de Great Glen, een geologische breuk die doorloopt naar Fort William. De breuk is 400.000.000 jaar geleden ontstaan (kan ook een jaar eerder/later zijn). De eerste 37 km van deze breuk is beter bekend als Loch Ness. Eens kijken of we vanavond een Monster Steak kunnen scoren.

Wij overnachten in Drumnadrochit in het Kilmicheal House (B&B). Dit ligt vlakbij het Urqubart Castle, een imposant kasteel. Duur qua entre, maar de moeite waard. Hier bevind zich ook het Loch Ness Center, dat kunnen we gezien de recenties beter overslaan.

Dag 6, Langs het meer van Loch Ness, Eilean Donan Castle naar Portree (378 km. - 5:24)
We rijden verder langs Loch Ness naar het Zuidwesten. We kunnen Fort Augustus bezoeken, maar dat is wel om. Daarna gaat de route naar het Westen, richten Isles of Skye. Daarbij komen we eerst nog langs het meest gefotografeerde kasteel van Schotland, Eilean Donan Castle bij Glen Shiel. Zeker een fotostop waard !!

Als we Loch Duich en Loch Alsh voorbij zijn rijden Isles of Skye op via een vaste brug. Het is een optie om naar om naar Kilchrist en Elgol te rijden (45 km extra), een fotogeniek stukje kust. We rijden verder naar Portree en komen langs Luib, waar een cottage staat dat eruit ziet zoals 100 jaar geleden. We laten de Talisker Distellery nog even wachten tot morgen en rijden richting Portree, wat haven van de koning betekent. Het schijnt een kleurrijk (haven)stadje te zijn, het grootste stadje van Skye.

We kunnen hier nog een rondje rijden over de noordelijk punt van Skye. We rijden dan via Old Man of Storr (een door erosie ontstane 49 meter hoge monoliet), Kilt Rock (waterval), Duntuim Castle en Uig weer terug naar Portree. Dit rondje is 75 kilometer en 1:20 (aanrader van Ellie & Huub).

We overnachten hier 2 nachten in Stratheyne B&B.

Dag 7, Isles of Skye (144 km - 2:40 km)
Ook vanochtend is het mogelijk het rondje te rijden naar Duntuim Castle.

Aanvullend kunnen we vanmiddag het andere deel van Isles of Skye bekijken met ruim tijd voor een wandeling. Via Edinbane rijden we dan naar Dunvegan Castle. Van Dunvegan Castle (via Neist Point Lighthouse) naar Portnalong en terug via Sligashan naar Portree. Tussen Portnalong en Sligashan ligt Carbost, met de bekende Talisker Distillery. Talisker is een van de zes classic malts, vanwege zijn typerende smaak (veel eikenhout). Mooie afsluiter van de dag om hier even te gaan kijken en proeven.

Dag 8, Portree naar Fort William (145 km. - 3:00)
Van Portree naar Amadale Ferry Terminal is een uur rijden (67,5 km.), om daar uiterlijk 8:30 uur de boot te pakken naar Mallaig. De boot vertrekt 8:50 uur en overtocht duurt 30 minuten. We zijn dus om 9:20 uur in Mallaig, een leuke visserplaats. We volgen de A830. Bij Morar is een mooi uitzicht op Eigg en Skye.

Vandaar gaat de reis verder naar Glenfinnan(viaduct) uit Harry Potter, met zijn 21 bogen. De stoomtrein passeert om 11:20 of 15:00 uur bij het Glenfinnan Visitor Center 42 (36 minuten) verderop. Eens kijken of we een mooie foto kunnen maken.

Fort William ligt 26,5 km. verderop. Aan het begin van de middag arriveren we hier. Fort William kijkt uit op Ben Nevis, de hoogste berg van de Britse Eilanden (1344 meter). In de middag kunnen we dus mooi Ben Nevis en Glencoe en Fort William zelf bekijken. Ook is Neptune's Staircase een must voor een fotostop, het ligt net buiten Fort William. Het is een watertrap van acht sluizen die Neptune's Staircase worden genoemd.

We overnachten 2 nachten in Primier Inn Fort William.

Dag 9, De Westelijke Highlands (281 km. - 5:26)
Fort William is een mooi uitgangspunt voor een rit naar Loachaline met Artornisch Castle en Achosnich met Ardnamurchan Point. Dit rondje op zich is 264 kilometer, goed voor 5 uur rijden exclusief wandelen en foto's maken.

Eerst voert de toch weer langs Glenfinnan(viaduct) waar we gisteren zijn geweest. We kunnen nu doorrijden naar Acharacle op de zuidwestelijke punt van Loch Shiel. Een omweg over de B8044 leidt naar de reunie van het 13e-eeuwse Castle Tioram aan Loch Moidart.

We volgen de A861 via Salen en gaan via de B8007 naar Ardnamurchan. Het is nog altijd een van de "geheime" mooie plekken van Schotland. Je kunt hier behalve de vuurtoren, zeehonden en soms ook zeeotters zien. Verder via Strontian naar Lochaline met uitzicht op de ruines van Ardtornish Castle en Duart Castle op Mull. Terug naar Fort William via Loch Linnhe, waar we bij Ardgour het veer nemen naar Corran.

Dag 10, Van Fort William naar Islay (314 km - 6:51)
Vandaag eerst naar Glencoe (tip van Harriet) en dan verder naar Oban. Alweer een goed whisky, maarf ook een leuk plaatsje. De boot naar Islay Port Askaig vertrek om 13:00 uur vanuit Kennacraig met Caledonian MacBrayne, maar we moeten er om 12:30 uiterlijk zijn. We hebben 's morgens dus tijd om eerst nog naar Loch Awe te gaan, waar de mooie kasteel ruine Kilchurn Castle op de oever staat.

We nemen de boot van 13:00 uur Kennacraig naar Port Askaig, waar we om 15:05 uur aankomen. Vanuit Port Askaig rijden we naar Bridgend. We zijn nu op Islay het eiland waar Martin's favoriete whisky's als Lagavulin en Laphroaig (turfsmaak) vandaan komen. Maar ook Ardbeg, Bunnahabhain, Caol Ila, Port Ellen, Bowmore, Bruichladdich en Kilchoman zitten op dit eiland.

We kunnen ook naar Bowmore, hier staat de oudste distilleerderij van het eiland en een ronde kerk. Die kerk komt uit de tijd dat de duivel zich nog in een hoekje verstopte. Goede oude tijd !

We slapen twee nachten in Skerrols House.

Dag 11, Islay
Vandaag de tijd om het eiland en de distilleerderijen te bezoeken. Uitraard moeten we ook even het Kildalton Cross bekijken (10 km. ten oosten van Port Ellen ) en als het Schotse weer het toelaat een wandeling maken. Het is maar goed dat we vanavond hier nog een nachtje blijven slapen.

Dag 12, Islay - Stirling (222 km. - 3:16)
Vanochtend nemen we de boot uit Port Ellen (9:45 uur) naar Kennacraig. We moet al wel uiterlijk om 9:15 uur aan boord gaan. We komen daar om 11:55 uur aan in Kennacraig. We rijden weer noordwaarts naar Lochgilphead. Daar rijden we naar Crainlarick en komen zo langs Crarae Gardens, de meest spectaculaire tuinen van de westelijke hooglanden. Maar ook langs Auchindrain Museum (eerste openlucht museum met een twintigtal cottages) en Inveraray Castle.

Aangezien we toch geen tijd hebben om Glasgow goed te bekijken (en dat altijd nog als citytrip kunnen doen), kiezen we voor Stirling als laatste overnachtingsplaats.

Onderweg naar Balloch rijden we langs Loch Lomond (geen goed whisky bestaat ook). Hier passeren we Luss, een plaatsje voor een fotostop met vele pittoreske laagland huisjes. We moeten dan de A82 even verlaten. In een van die huisjes is een restaurant The Village Rest, volgens Harriet een goede plek waar je echt Haggis kunt eten. Als je van lever houdt ....

We overnachten in Fraser's B&B.

Dag 13, Van Stirling naar Newcastle (230 km. - 3:00)
Vanochtend tijd om Stirling te bekijken. Stirling Castle en Wallace Momument zijn zeker de moeite waard. In de middag rijden we naar Newcastle. Het is een optie om niet grotendeels dezelfde weg terug te rijden. We nemen dan de M74/A74 in zuidelijke richting naar Lockerbie (bekend van Pan Am Flight 103, uit 1988) en Carlisle. Vervolgens naar het oosten richting Newcastle. Bij Greenhead moeten we weg A69 verruilen voor weg B6318. We komen dan langs de oude Muur van Hadrianus. Deze muur gebouwd door de Romeinse keizer, was bedoeld om het Romeinse Rijk te beschermen tegen "barbaren".

In Newcastle nemen we de boot van 17:00 uur vanuit naar IJmuiden. Ook nu kunnen we weer om 18:30 uur aanschuiven aan het dinerbuffet en hebben we wederom een vierpersoons hut met zeezicht.

Dag 14, Van New Castle met de boot naar IJmuiden (507 km. - 16:30)
Vandaag komen we na een ontbijtbuffet om 9:30 uur weer aan in IJmuiden. Van hier rijden we terug naar Apeldoorn om ons klaar te maken voor een reunie weekend met vakantievrienden.
Copyright © 2013 Tekst + spelfouten ;-): Martin Rodenburg Laatste wijziging: 18 augustus 2013