8 DAAGSE PRIVE SAFARI NOORD-TANZANIA
Tja, als je een echte telelens koopt (Nikon 400mm 2.8 VR) om wild te fotograferen, dan moet je natuurlijk ook een reis maken om hem volledig uit te proberen, met polarisatie en 2.0 converter. Net zoals de jetset dat doet na het kopen van een nieuwe Ferrrari ;-) Dit wordt dus een echte fotoreis samen met Gertjan, die ook helemaal gek is van fotograferen en voor de gelegeheid een Canon 400mm 2.8 huurt.

Als je kijkt naar het werk van bijvoorbeeld Mike Rae, dan zie je dat niet de Serengeti altijd een garantie is voor mooie fotos's. De grote trek is immers onvoorspelbaar. Echter in februari - maart schijnt Ndutu erg veel prooi- en roofwild te hebben, zeg maar het startpunt van de grote trek. Na wat zoeken kwamen we o.a. uit bij Jambo Safari Club. Veelbelovend zoals je hierna kunt lezen ;-)

Tijdens deze reis zult u verbaasd staan over de enorme uitgestrekte vlaktes van de Serengeti met aan de horizon een kudde olifanten of een groep zebra's. In het Ndutu gebied zijn de graslanden in deze periode gevuld met duizenden jonge kalfjes. De imposante Ngorongoro krater zal tijdens uw safari zeker niet ontbreken. U ontmoet vele baboons tijdens uw game drive in het bosrijke Lake Manyara National Park. U heeft de beschikking over uw eigen 4x4 Landcruiser en Engelssprekende chauffeur/gids, waarmee u op privť-basis van uw game drives gaat genieten.

HET DAG TOT DAG OVERZICHT
11 Amsterdam
GEREDEN ROUTE

DE DAG TOT DAG BESCHRIJVING 2012

Dag 1, Vliegreis Amsterdam naar Arusha
Met de trein van 6:58 uur naar Schiphol. Druk in de trein, kunnen nog net zitten bij onze bagage. Op Schiphol loopt het inchecken vlot. Gezien de drukte zijn we vlot bij de winkels achter de douane. Even een flesje Bushmiles kopen. Dan naar de E gate. KLM vertrekt op tijd en vliegt direct op Arusha. Vliegtijd is 8:10 uur, ondanks de file op de startbaan. We worden goed verzorgt aan boord.

Om 20:40 uur lokale tijd landen we op Kilimanjaro Airport. Gewoon een trap en lopen over vliegveld. Ons vliegtuig is toch het enige dat er staat. De bagage duurt erg lang, we denken bijna dat er iets is misgegaan. Met de bagage naar de uitgang. Heel veel mannen met bordjes en namen. Willemsen staat er ook bij, de chauffeur het Salvatory. Hij brengt ons naar een grote 9 persoons jeep. Lekker ruim, kunnen we mooi alle spullen binnen handbereik houden.

Het is 45 minuten rijden naar onze Serena Mountain Logde. Het is al donker, dus we zien maar weinig van de omgeving. De Serena Mountain Logde is erg luxe, we hebben een huisje nummer 4. Uitzicht op het meer, zo blijkt in de ochtend. We drinken nog een biertje in de bar voor we naar bed gaan.

Dag 2, Lake Manyara National Park
We staan 6:45 uur op. Het is nog niet zo lang licht. We kijken uit op een meer. Om de bedden hangt een muskietengaas en een luidruchtige fan die hinderlijk bromde vannacht. Het is een gezellige kamer. We gaan ontbijten, een buffet met veel fruit. Een Engels ontbijt valt eenvoudig te bestellen bij de ober en kost niets extra. Daarna maken we wat foto's rond het hotel. Alles is hier erg groen.

Om 9:00 uur komt Salvatory, onze chauffeur. Even inladen, waarbij we massaal worden geholpen door op fooi hopend personeel. Onze fooi resulteert in en handige reisstekker die we krijgen, nou dat is mooi meegenomen. We vertrekken en kopen onderweg bonen (voor beanbags) en drinken voor onderweg. De chauffeur zorgt dagelijks voor water. We stoppen ook nog bij de bomen vol geel gebekte ooievaars en pelikanen.

Het is erg droog geweest de laatste periode in de Ndutu, men wacht op de regen. Er is momenteel dus weinig wild, laat staan een "Grote Trek" in de Ndutu. Voor het eerst sinds 8 jaar, dat hebben wij weer. Het is slecht nieuws, maar we doen er niets aan.

Tegen de middag zitten we in een Kirurumu Tented Lodge die uitkijkt op het Lake Manyara. Daarvoor moet je wel over een hobbelweg van 6 km. 's Middags om 15:00 uur start de game drive, voor 15:00 uur is het te warm. We hebben uitgebreid de tijd om te lunchen. Het eten is erg goed.

De game drive voert ons door bosachtig gebied. We zien o.a. olijf bavianen, bush bucks (schietschijf op hun kont), antilopen en olifanten met jongen. Het mooiste zijn twee jonge leeuwen in de boom. Eťn hangt ongelukkig in de oksel van de boom maar het deert hem niet. Op de terugweg lopen de olifanten om de auto heen en zien we nog een adelaar. Om 18:45 uur zijn we terug in onze logde. Even lekker douchen en foto's bekijken. Accu's laden nu we nog spanning hebben.

Dan eten, ook weer erg goed. Lekker biertje er bij, leven als "God in Tanzania" !

Dag 3, Ndutu Area
Ontbeten, nadat een mooie zonsopgang ons wekte in de tent. Lekker gedoucht, klaar voor de nieuwe dag. Om 9:00 uur vertrekken we naar Ndutu. Geen beste weg. Bij de ingang van de Ngorongoro Area staan wel 30 jeeps te wachten voor het juiste permit. Men heeft een nieuw entre systeem en deze nieuwe procedure kost ons ruim een uur. We zien na de entre redelijk veel wild op de Serengeti vlakte, maar we rijden door naar ons nieuwe Kuhama tentenkamp, waar we tegen 13:30 uur zijn.

Lunchen, een korte siŽsta in onze tent en dan een game drive om 15:00 uur. Door de communicatie met elkaar zien we een groep luierende leeuwen, 10 stuks. Later 3 cheeta's, broertjes van elkaar. Erg mooi, maar weinig actie. Later zien we nog een leeuwin met 3 jongen. Eťn wordt nog gezoogd, de andere twee bepalen ruziŽnd de rangorde bij een karkas van een gnoe. Leeuwen zijn niet vriendelijk voor elkaar als het om vreten gaat. Veel mooie dingen dus die we zien door de tips die chauffeurs elkaar doorspelen. Wild vinden, valt niet mee.

We zijn laat terug in het kamp. Het is al donker. Net voor we er zijn zien we een grote groep lang oor vosjes. Te donker voor de foto. Snel even douchen, nadat de waterzak met warm water is gevuld. Dan eten, het begint te regenen. Een sterke onweersbui. Daarna is er niets te beleven in het kamp, alles is nat een modderig en je mag je tent niet uit in het donker. Slapen dus maar.

Dag 4, Ndutu Area
Vroeg op, om 6:30 uur zitten we in de auto. Het begint net te schemeren. Het is koud, door de regen van vannacht. We zien kleine dieren, vosjes e.d. Dan zien we 5 leeuwen (2 leeuwinnen en 3 jongen). Bijna lopen 2 gnoes hun dood tegemoet, maar ze merken de leeuwinnen op en rennen weg. We zien ook een gestreepte hyena, blijkbaar erg zeldzaam. Even later zien we het hol van de hyena met een jong. We ontbijten onderweg uit de meegekregen picknickmand. We kunnen gewoon uit de auto en eten vanaf de motorkap.

Later die ochtend zien we een cheeta moeder met 4 jongen. Erg mooi. Weinig actie, maar wel erg leuk. Op weg naar de lunch zien we nog een volgevreten mannetjes leeuw. Mooi beest. Om 14:00 uur zij we terug in het kamp voor de lunch. Deze katten slapen 20 van de 24 uur per dag en volgevreten kunnen ze 4 dagen uitbuiken.

Om 15:30 uur weer op pad. Weinig wild. Eigenlijk alleen de 3 cheeta broertjes van gisteren. Ze verwachten actie op een groot aantal gazellen, maar door alle jeeps gaan de gazellen weg en de cheeta's weer slapen. Er zijn te veel jeeps tov de hoeveelheid wild. Terug naar het kamp, er dreigt weer regen. Die valt ook rijkelijk later in de nacht. Alles rondom de tenten verandert in een modderige glijbaan.

Dag 5, Serengeti National Park
Om 7:30 uur ontbijten. Vanochtend ook een warme douche. Om 8:00 uur rijden we weg naar de Serengeti. Kilometers eindeloze vlakte met grasland met af en toe een beest. Nog voor de ingang van het park een karkas van een zebra met een groep leeuwen op afstand. Ze liggen er vol gevreten bij te kijken. Hier mag je niet van de weg af zoals in de Ndutu.

Bij de ingang van het park een leuk uitzichtpunt met een mooie hagedis. Mooie plasplaats. Het is 10:00 uur, twee uur gereden. Dan weer een uur rijden zonder iets te zien. Zelfs de bekende kopjes zijn leeg. Er is hier nog te veel gras om de grote trek naar Ndutu te krijgen. Uiteindelijk zien we de voorhoede van de "Grote Trek". Veel gnoes, zebra's en ooievaars ! Meer dan duizend beesten. Geen miljoenen, zoals de "Grote Trek", maar het geeft een indruk. En dan het luipaard ! Net in de boom ligt hij te loeren naar iets eetbaars. Er zijn geen gezellen in de buurt, de zebra's en gnoes zijn te groot voor hem. We hebben een goede plek om hem te bekijken.

Verder rijden tussen de massa dieren door, totdat we weer leeuwen zien, vlakbij een drinkplaats. De eerste aanval van de leeuwen (5 stuks) mislukt. We wachten af of er een nieuwe aanval komt. De zebra's staan te blaffen als honden om elkaar te waarschuwen. Een leeuw aan de andere kant van de weg doet een poging een bok te vangen. Te fanatieke jeeps verstoren de aanval. De leeuw is te snel ontdekt en heeft geen maaltijd gescoord. Wij wachten en wachten. Alle zebra's kijken naar de leeuwen die weer indutten. We lunchen in de auto en wachten verder af. Tussendoor maar even naar de Hippo poel, 25 meter verder op. Dit is een echte hotspot van dieren. Er zit ook een krokodil, maar die zit helemaal onder water. Er is ook een struik die vol zit met witte nijlreigers. Om 16:00 uur geven we het op, de leeuwen blijven slapen. We rijden terug richting kamp.

Bij de Serengeti poort even tijd om te plassen en wat te drinken. Net buiten de poort van Serengeti zien we weer het zebra kadaver. De leeuwen daar zijn actief aan het kluiven er op. Ook de drinkende leeuwen zijn erg mooi om te zien. Mooi strijklicht maakt het compleet. Dan de lange weg weer terug naar de Ndutu.

De zak met water wordt weer gevuld met warm water, zodat we kunnen douchen. Zo uit een olievat vol water dat steeds op en vuur staat. Lekker al het stof afspoelen voordat we gaan eten. Het douche water is zilt en voelt wat vettig aan. We zitten met een stel uit Barendrecht aan tafel, gezellig. Er zijn veel Nederlanders in het kamp. Ook Duitsers met een Duits vlaggetje op de auto (wat fout zeg).

Dag 6, Ndutu Area
Vannacht heeft het enorm geregend. Veel wind, zodat we even twijfelden of de tent wel bleef staan. Er waren leeuwen in de buurt van het kamp. Het is geen overbodige luxe dat de Masai je van en naar je tent brengt als het donker is. De modder is enorm plakkerig. Ook de jeeps hebben er last van, ze glibberen en glijden als we rijden.

Door de harde regen zijn de wilde katten verhuisd. De chauffeurs weten ze nu niet meer te vinden. De zoektocht begint van boom tot boom. Uren lang zijn we aan het zoeken, tot eindelijk een groep van 12 leeuwen wordt ontdekt. We zijn net te laat om een mislukte aanval op tompson gazellen te zien. We wachten ruim een uur, maar alles sust weer in slaap en de gezellen vertrekken. Ook wij gaan verder. De cheeta met jongen is weer gesignaleerd. Even kijken hoe het met haar gaat. Ook hier geen activiteit. We zien nog giraffen. Terug naar het kamp.

Na de lunch een siŽsta. Om 15:30 uur weer een game drive. Weinig wild. We gaan naar de Hippo's en flamingo's. We rijden ook langs het skeletten strand van het meer met meer dan 100 gnoe schedels. HET jachtgebied van leeuwen als de "Grote Trek" hier is. Maar helaas is die er niet. Het gaat weer regenen, we keren terug naar het kamp. Onderweg nog een paar black backed jackals.

Als we in de tent zijn gaat het gieten van de regen. Een harde wind laat de tent flink heen en weer schudden. We gaan gewoon douchen. Wel een aparte ervaring. Dan weer lekker eten. Het is glijden en glibberen door de modder naar de eettent. Vroeg naar bed, want morgen is het weer Serengeti dag !

Dag 7, Serengeti National Park
Vandaag gaan we weer naar de Serengeti. Om 7:30 uur stappen we al in de auto. De regenval gisteravond heeft de paden in glijbanen verandert. Eerst weer naar de Ranger Station voor een permit. Dan glijden we de Ndutu uit. Wat een blubber zooi. Om 9:15 uur zijn we bij de ingang van de Serengeti. Van het zebra kadaver was onderweg niets meer te zien. Even een plaspauze en dan verder. Dit keer slaan we af naar het noorden ipv het zuiden (eergisteren). Er volgt een gladde, maar saaie weg over het grasland zonder ook maar een dier. Eindelijk, na een uur, zien we een hyena rollen in de modder. Dan twee zwijntjes en weer een hyena. Geen spoor van de "Grote Trek".

Dan komen de eerste zebra's en gnoes. Geen grote aantallen maar clubje van 20-40 stuks. Dan midden op de weg een leeuwin en leeuw. Ze zijn aan het paren. Dat is vaak een korte wip van een minuut en dan weer een half uur niets. Het gaat gepaard met veel gebrom en knauwen naar elkaar. Duurt even voordat we dit op de foto hebben staan. We gaan lunchen bij de Masai kopje. Daar kunnen we veilig buiten de auto staan.

Na de lunch zien we veel meer groepjes zebra's en gnoes. Pas tegen 15:30 uur zien we een groepje van 5 leeuwen. We kijken even hoe zij in het hoge gras spoorloos verdwijnen. Dan zien we een cheeta op een mierenheuvel. Na een paar foto's verdwijnt ook zij in het hoge gras. Daarna zien we een groepje van 5-6 olifanten, met daarbij 1-2 kleintjes. Er komt een enorme regenbui opzetten, tijd om terug te gaan naar Ndutu.

We rijden nog in Serengeti vlakte (grenst aan Ndutu), als we een paar auto zien staan in het gras. We rijden er heen. Een paar luie leeuwen (8-9). Deze groep hebben we eerder in de Ndutu gezien. Lijkt niets te worden, tot dat uit het niets een gnoe kalf komt aanlopen. Het ongeveer twee weken oude kalf is totaal zijn moeder en de groep kwijt en heeft blijkbaar het idee dat de leeuwen zijn vriendjes zijn. De leeuwen denken daar anders over. Het kalf loopt dwars tussen de leeuwen door en zet het op een rennen als de leeuwen opspringen. De leeuwen hebben het nakijken. Wat een blunder van de leeuwen, die staan mooi voor aap !

Het kalf is echt het spoor kwijt. Het komt even later gewoon weer terug. Dit keer wordt het hem fataal. Twee leeuwinnen grijpen het kalf. Maar voordat ze het kunnen doden gaat de grootste leeuw er mee vandoor. Uiteindelijk hebben drie mannetjes het kalf beet en knijpt de oudste de keel dicht. Heel dubbel om te zien, laat je zeker niet onberoerd te zien hoe de een de ander dood.

Als het donker wordt gaan we tgerug naar het kamp. 's Avonds eten we met IsraŽliŽrs. Minder gezellig zullen we maar zeggen.

Dag 8, Ndutu en vrije middag
Het tentenkamp is niet omheint. Dat bleek gisteravond nog toen een groep zebra's er door heen liep in het donker. De meeste vinden dan ook de al nachten lang loeiende leeuwin geen geruststellend geluid. Maar met 2 Masai moeten we ons veilig voelen. Om 7:15 uur ontbijten en afrekenen, 157.500 shilling. Geen wonder als 1 biertje maar liefst 5 US$ kost (7.500 TS). Koffers gepakt en klaar om te vertrekken. Om 8:00 uur vertrekken we voor onze laatste game drive in de Ndutu. Dit levert zoals verwacht geen "Grote Trek" beelden op. Natuurlijk wel zebra's, giraffen, gezellen en zelfs een groepje van 5 hyena's. De vlakte is nog uitgestorven.

We rijden naar het museum. Hier heeft men opgravingen gedaan, waaruit blijkt dat de mens hier is geŽvalueerd uit de aap. Bovendien zijn er schedels met horens gevonden van reuze antilopen met een kop die 4-5 keer zo groot was als van de grote antilope van nu. Dit zouden de leeuwen moeten zien. Aardig om zelf ook te zien.

Verder richting de Ngorongoro krater. Vreselijk stoffige weg. Eerst naar de uitzichtpunten, daarna naar het hotel. Deze heeft toch het mooiste uitzichtpunt. We krijgen een ruime kamer in de SOPA Lodge met "uitzicht" op de krater. Maar gratis wifi is eigenlijk nog leuker. Het zwembad is ijskoud. Heb ik daar mijn zwembroek voor meegenomen ? Eerst even lunchen. Het regent boven de krater. Wij hebben vanmiddag vrij af. Even alle accu's opladen. Douchen kan pas vanaf 17:00 uur, maar dan moet er ook een baard van 5 dagen af !

Dag 9, Ngorongoro krater
Om 6:30 uur vertrekken we met ontbijt- en lunchpakket. We gaan de hele dag de krater in. Een dure dag, want zoiets kost 700 US$ entree.

Het duurt even voor de zon over de kraterrand komt en we goed licht hebben om te fotograferen. We zien eerst echte buffels, geen Masaikoeien. Daarna de kraanvogels en de cheeta. Tussendoor wat hyena's, die zitten hier veel. Van de 25 neushoorns zien we er 2, een moeder en jong. Ze zijn te ver weg voor de foto. We zien een Hippo die terugkomt van het grazen en weer de waterpoel inglijd. De anderen liggen in een ander meertje. De leeuwen aan de andere kant van de weg (2 stuks), zijn in diepe rust. Ineens hebben we andere leeuwen tussen de auto's doorlopen. Sommige liggen zelfs in de schaduw daarvan. Dan is er een mannetjes neushoorn gespot, die met hulp van de Rangers de weg oversteekt. De Rangers voorkomen dat de jeeps steeds de weg blokkeren van de neushoorn. Beeldvullend op de foto !

Na de lunch zien we weer een mislukte aanval van 2 leeuwinnen op een antilope. Verderop is een groep van ongeveer 8 leeuwen meer succesvol. Ze hebben een jonge buffel geveld. De moederbuffel weigert het jong op te geven, maar ze heeft geen keuze, de kudde gaat verder. De leeuwen vreten tegelijk aan het prooi, dat met veel boosheid en jaloezie naar elkaar gepaard gaat. Na de leeuwen nog wat hyena's, buffels, olifant en apen gezien. Tot slot nog een mannetjes leeuw bij een karkas met een jakhals er bij.

Bekaf komen we om 17:30 uur weer bij het hotel. Foto's overtanken, douchen en vaste spullen inpakken, want morgen vertrekken wij om 9:00 uur.

Dag 10-11, terug naar Amsterdam
Bijna het klokje rond geslapen. Even de rest inpakken en rustig ontbijten. Om 9:00 uur vertrekken we naar Arusha. We doen voor de commissie van de chauffeur nog 2 souvenirzaken aan. Amerikanen hebben duidelijk de markt verpest en de prijzen idioot opgedreven.

We lunchen bij de Arusha Coffee Logde, weer zo een decadent luxe restaurant. We hebben geen zin in een Arusha city tour, dus blijven in deze lodge tot dat we naar vliegveld worden gebracht. Op het vliegveld loopt alles vreselijk inefficient. Geeen wonder dat alleen KLM hierop vliegt. We vliegen via Dar Es Salam naar Amsterdam. In Dar Es Salam hoeven we gelukkig het vlkiegtuig niet uit. Om 0:30 uur komt het diner in het vliegtuig, lekker op tijd ! Gelukkig haalt Veerle ons morgen op van het vliegveld. Heerlijk geen NS met vertraging of uitgevallen treinen !!