14 DAGEN ZUID ENGELAND (DEVON, CORNWALL & SOMERSET)
Aan de hand van vakantiefoto's van Huub & Ellie raakten we onder de indruk van de middeleeuwse sfeer van de dorpen van Zuid Engeland te midden van de mooie natuur. Dingen die we meteen ook graag zelf willen zien en ervaren zijn:

Dartmoor National Park / Jurassic Coast
West Penwith van Cornwall
Exmoor National Park
Bath en omgeving (Romeinse overblijfselen)
Stonehenge

14. Bath - Dover - Apeldoorn via Stonehenge
GEPLANDE ROUTE
VAN DAG TOT DAG PROGRAMMA 2010

Dag 0, Apeldoorn - Duinkerke, 351 km.
We vertrekken met de eigen auto na de middag naar Duinkerke om de heenreis op te knippen in twee delen en de volgende ochtend rustig naar de boot te rijden.

Dag 1, Duinkerke - Yeoford bij Exeter, 614 km.
Met de boot (Norfolkline) naar Engeland. Het is wel even wennen op het eiland met al die spookrijders, maar het gaat allemaal goed. Om 11:20 uur zijn we in Dover. TomTom stuurt ons bijna via de kanaaltunnel weer naar Frankrijk. We rijden naar Swanage en bekijken Corfe Castle. In een poging Old Harry te vinden komen we in Lulworth Cove (ook leuk). Daarna geen tijd meer voor Old Harry, dus door naar Yeoford, waar we om 19:30 uur zijn. Een warm onthaal van Winnie in Warrens Farm waar we de The Hopper Room hebben voor 5 nachten. We kunnen direct aanschuiven voor een stevige Engelse maaltijd (o.a. stew).

Dag 2, Yeoford - Dartmouth - Dartmoor NP, 200 km.
Vandaag beginnen we met een bezoek aan Totnes Castle. Kasteel is niet bijzonder, maar in het dorp is een gezellige Inn met goede koffie en cake. In Dartmouth bekijken we het stadje, bezoeken Dartmoor Castle en dirnken een biertje in een van de gezellige pubs van dit havenstadje. Het is nodig de pont te gebruiken om beide kanten van het stadje te zien en met een sloep kun je Dartmouth Castle mooi vanaf het water bekijken. We rijden terug door Dartmoor NP en bezoeken daarbij nog even de brug van Shaugh Prior, het kerkje in Sheepstor, Burrator Reservoire, Two Bridges en de Clapper Bridge van Postbridge. Ook vanavond kiezen we weer voor de goede kookkunst van Winnie onze gastvrouw.

Dag 3, Yeoford - Dartmoor National Park, 206 km..
Vandaag kunnen we een mooie wandeling maken in Dartmoor National Park (DNP). We kiezen voor wandeling 18 vanuit Postbridge, "Langs Bellever Tor en langs de Dart rivier". Het is 15,7 km lange rondwandeling. Vanaf Bellever Tor hebben we een mooi uitzicht op de omgeving met de wilde pony's. Het is prachtig weer. Mooie afwisselende route met halverwege een horeca gelegenheid. Neem hier geen scones, want alleen de hond (Charly) lust ze en die krijgt ze dan ook van iedereen aan zijn omvang te zien. Terug lopen we langs de rivier met step stones en komen uit bij de Clapper Bridge. We rijden na de wandeling nog naar "Buckland in the Moor" vanwege de leuke cottages en naar Buckfast Abbey. Daarna terug naar Yeoford.

Dag 4, Yeoford - Jurassic Coast, 340 km.
Na een stevig Engels ontbijt gaan we op pad. Vandaag kunnen we een bezoek brengen aan de Jurassic Coast. We beginnen met een wandeling in Sidmouth bij Ladram Bay. Daar lopen we naar High Peak. Na koffie met koek gaan we naar de andere kant van de baai waar een vreselijk lelijk caravanpark is, maar ook een mooi uitzichtpunt. Verder naar Charmouth, waar we eerst op het strand tussen de fossielen lopen en daarna een stukje het kustpad oplopen naar Golden Cap, een mooi uitzichtspunt. Het is nog vroeg, dus rijden we naar Studland om alsnog Old Harry te gaan bekijken. Zeker de moeite waard deze witte krijtrotsen. Het lijkt op Ladram Bay, alleen daar zijn de rotsen bruin. Van Studland terug naar Yeoford, voor wederom een heerlijke maaltijd van Winnie.

Dag 5, Yeoford - Dartmoor National Park, 44 km.
Vandaag maken we een mooie wandeling in Dartmoor National Park. We kiezen voor route 8 "De heuvels en het dal van de Teign rivier". Een pittige rondwandeling van 11,5 km door Bridford Wood, met veel bloemen als Blue Bells en Wild Garlic (wit). Uiteraard slaan we de Walled Rea Garden in Dunsford niet over, zowel 's morgens voor de koffie als 's middags voor de thee. Na in Yeoford gedoucht te hebben gaan we naar Crediton voor een restaurantje. Het eten is hier niet zo goed als bij Winnie.

Dag 6, Yeoford - Crackington Haven, 367 km.
Vandaag rijden we naar Crackington Haven bij Bude, maar niet via de kortste route. Na het afscheid van Winnie rijden we naar Minions om The Hunlers (restanten van stenen cirkels) te zien. Vervolgens naar St. Neot waar de kerk de mooiste glas-en-lood ramen zou hebben van Cornwall. Zegt meer iets over de rest van Cornwall, want ze zijn niet super. Leuk is wel de houten bedankbrief van de koning die hier in de kerk hangt. We stoppen ook nog even bij King's Stones of Doniert's, die ter herrinnering staan aan de hier verdronken koning Dungerth (872). Verder naar Falmouth, waar we het Pendennis Castle bekijken (lijkt heel veel op Halifax). We rijden verder naar St. Michael's Mount en daarna naar Land's End. Mooi punt als je "het pretpark" links laat liggen. Genoeg voor vandaag, nu door naar Crackington Haven. We overnachten bij Rachel & Chris Crocker van de Lower Tresmorn Farm voor 2 nachten in de Minherrins (kamer). Wel even zoeken naar Lower Tresmorn. Erg mooi en knusse kamer en wederom een prima B&B.

Dag 7, Boscastle - Crackington Haven, 40 km.
Prachtig weer, 24 graden en volop zon ! Perfect weer voor een kustwandeling van Boscatle naar Crackington Haven. Na het ontbijt de auto geparkeerd in Crackington Haven. Daarna de bus genomen naar Boscastle, een erg knus dorp. Na koffie met koek starten we met de kustwandeling (onderdeel van Coast Path) naar Crackington Haven. Het is 10,5 km, maar gaat constant steil op en neer, pittig dus. Erg mooie uitzichten over de Keltisch Zee en steile rotspartijen, een echt aanrader ! In Crackington Haven lekker op een terrasje uitgeblazen. Terug naar de B&B om te douchen en vervolgens lekker te gaan eten in Bude Castle. We nemen daar een proeverij dinertje, 7 (iets kleinere) gangen. Wel 3 uur tafelen, maar erg lekker. Terug naar de B&B.

Dag 8, Crackington Haven - Lynton, 108 km.
Vandaag langs de kust in noordelijke richting. Clovelly is volgens zeggen het bezoeken waard. Het is eigenlijk een bewoont openlucht museum, alleen voor 11:00 uur gebeurt er niet veel. Zeker geen 6 pond p.p. waard. Verder naar Lynton, waar we om 12:15 uur al zijn, iets te vroeg voor de kamer. Tijd voor koffie met koek (browny's) dus. Daarna is onze kamer klaar. We overnachten hier 3 nachten in de Charlotte room van de Victoria Lodge. De kamer is een bezienswaardigheid op zich. 's Middags maken we nog een mooie wandeling naar Watersmeet en lopen we via het kustpad weer terug naar Lynmouth. Vandaag alweer een prachtige warme dag ! Van Lynmouth een 20% steile helling naar Lynton, want we zijn te trots het tandrad treintje te nemen. We op tijd om in het besproken restaurantje in Lynton om 19:00 uur aan tafel te gaan. Even bijkomen van de klim en lekker eten !

Dag 9, Lynton - Combe Martin, 41 km.
Eerst even naar de supermarkt, die hier op zondag gewoon om 7:30 uur open is voor lunch inkopen. Dan het geweldig ontbijt van Jacqueline, met 10 soorten vers fruit en yoghurt, naast de traditionel warme hap. Dan rijden we naar Combe Martin, waar we de auto parkeren. Even strak timen, want de bus terug wacht niet en gaat maar 2x per dag. Om 10:30 uur zijn we weer in Lynton, waar de het kustpad naar Combe Martin nemen. Een wandeling van ruim 21 km. weer langs een prachtige kust. De Engelsen zijn helemaal van slag door de aanhoudende warmte van 24 graden en vluchten massaal naar de stranden om achtelijk te verbranden. We lopen via de Valley of Rocks door bossen weilanden. Wel steeds op en af, dus de route is op meerdere aspecten adembenemend te noemen. Tegen 19:00 uur 's avonds komen we aan in Comb Martin, we hebben veel rustpauzes genomen om te genieten van de mooie panorama's. Daar eten we iets in een lokale Inn, voordat we weer terug gaan naar ons B&B in Lynton.

Dag 10, Lynton - Dulverton, 80 km.
Vandaag tijd voor wederom een mooie wandeling, want het is weer prachtig weer ! We kiezen voor route 12, "De vallei van de Barle rivier". Een rondwandeling die begint in Dulverton en 19,5 km lang is. Het ligt op de rand van Devon en West Sommerset en heeft de beroemste Clapper Bridge van ZW-Engeland, de Tarr Steps over de Barle rivier. Halverwege, bij die Tarr Steps, is Bridge Inn om iets te eten en te drinken. Je loopt als het ware de gehele dag of de rand van een kom, waardoor je constant uitkijkt op de vergezichten van het dal. Wel veel kleine asfalt weggetjes, dus lage wandelschoenen zijn voldoende. We dineren in Dulverton. Leuk die Inn's waar het bier nog met de hand (barvrouwen met grote biseps) in het glas wordt gepompt. Dan rijden we terug naar Lynton.

Dag 11, Lynton - Bradford-on-Avon, 200 km.
Vandaag rijden we naar Bradford-on-Avon (150 kilometer, 2:45 uur). Eerst gaan we naar Porlock Weir, met weggetjes van 25% afdaling. Via Porlock, waar we koffie drinken door naar Allerford met de "packhorse bridge", Selworthy met een 16de eeuws wit kerkje en Dunster met haar Castle. Dunster Castle is zeker de moeite waard. Cheddar stelt niet veel voor, een hoop drukte om een paar grotten. Wel is het aardig om even door de kloof te lopen. Daarna door naar Bradford-on-Avon. De komende nachten overnachten we daar in room No. 1 van het Clifton House.

Dag 12, Bradford-on-Avon - Bath / Castle Combe / Lacock, 57 km.
Na het ontbijt gaan we naar Lacock, een film locatie van Harry Potter. We zijn er weer te vroeg, het dorp is om 9:30 uur nog in slaap. Een nieuwe asfaltweg en heel veel auto's doen de sfeer van het dorpje teniet. De abdij is wel leuk, vooral omdat er een paadje is om daar gratis binnen te komen. Ook hier zijn enkele HP scenes geflimd. Het leukste blijft echter 2 oude dames die blij zijn met het koelere weer, want die 24 graden van de laatste dagen was echt "tropisch" geweest. Mooier is Castle Combe, een erg fotogeniek plaatsje, 20 kilometer te noorden van Bradford-on-Avon. Daarna zetten we de auto bij ons B&B in Bradford-on-Avon en gaan met de bus naar Bath. Bath is (zoals de naam al zegt) bekend om de warmwater baden die ook in de Romeinse tijd al populair waren. Een tocht met de Sightseeing bus valt echter tegen en we zitten net op tijd binnen te dineren als er een bui regen valt. Weer geluk gehad. We nemen de bus weer terug naar Bradford-on-Avon.

Dag 13, Bradford-on-Avon - Oxford, 346 km.
Omdat Bath ons gisteren tegenviel, besluiten we vandaag aan Oxford te besteden. We vertrekken na het ontbijt, het is 1,5 uur rijden. Handigste is een Park & Ride te nemen. Parkeren is in Oxford nog moeilijker en duurder dan in Bath. DE universiteit van Oxford is Christ Church en daar beginnen we. Ook hier veel HP filmscenes opgenomen, de eetzaal (3 lange tafels) zoals in de HP films. Kleine mannetjes met bolhoeden staan als waakhonden op te letten of iedereen wel precies op de paadjes blijft en treden meteen op bij iedere misstap. Oxford heeft meer mooie universiteiten. De stad is in de WO II ook gespaard gebleven, omdat Hitler zijn Engelse hoofdkwartier hier dacht te gaan maken. In een gezellige Inn in de binnenstad eten we een broodje. Na de lunch een bezoek aan de Covered Market, waar je ook goed kunt eten. Dan gaan we terug naar Bradford-on-Avon. Op de terugweg rijden verkeert en komen pardoes in Biddestone. Alweer zijn fotogeniek dorpje. Daar drinken we een biertje voordat we verder naar Bradford-on-Avon gaan. We eten vanavond weer in de Castle Inn van Bradford-on-Avon.

Dag 14, Bradford on Avon - Stonehenge - Apeldoorn, 729 km.
Een lange reisdag naar huis, gebint na het ontbijt. De auto is al ingepakt en binnen een uur rijden we naar Stonehenge. Tja, je kunt er omheen lopen en je verwonderen hoe ze dat in die tijd hebben klaar gespeeld, maar een 30-60 minuten is genoeg om het te bekijken. Wel een must om te zien als je toch in de buurt bent ! Door naar Dover. Hier zijn we mooi op tijd. Vlak voor de boot kun je resterende ponden besteden aan benzine voor de auto. We hebben een vlotte en rustige overtocht. Dan begint de rit naar Apeldoorn. Ondanks de afgesloten A27 zijn we voor de klok van middernacht weer thuis.