POUSADAS DE PORTUGAL.
POUSADAS DE PORTUGAL - 13 DAAGSE REIS VAN LISSABON NAAR PORTO
Tijdens deze rondreis met (huur)auto van zuid naar noord door Portugal overnacht u in karakteristieke pousada-hotels, met ruime en stijlvolle kamers voorzien van alle mogelijke comfort. Maar het is vooral de ligging die een verblijf in een pousada zo bijzonder maakt. U reist, langs een aantal historische steden, van de kurkeiken van de Alentejo en het granietmassief van de Serra da Estrela naar de wijnhellingen van de Douro.

In de veertiger jaren van de vorige eeuw besloot de Portugese regering tot het opzetten van een netwerk van bijzondere hotels: de pousadas, ruime en stijlvolle kamers voorzien van alle mogelijke comfort. De restaurants behoren tot de beste van het land, maar het is vooral de ligging die een verblijf in een pousada zo bijzonder maakt. Deze unieke reis voert u door het geografische hart van Portugal. U begint op de eindeloze, zonovergoten vlaktes van de Alentejo, waar een aantal middeleeuwse vestingsteden -die tot de mooiste van Europa behoren- de heuveltoppen sieren. Via glooiende eikenbossen, golvende graanvelden en kurkeiken-plantages bereikt u het ongenaakbare granietmassief van de Serra da Estrela, het Sterrengebergte. Uw begint de dag meestal met een rit naar een van de fraaie historische steden of naar het begin van de wandeling. De rondwandelingen zijn niet lang en kennen de eerste dagen weinig hoogteverschil. In de Serra da Estrela en de Douro-vallei zijn de hoogteverschillen groter en de paden wat steniger en lastiger.

ROUTE 13-DAAGSE REIS
Dag 11 - Agarez
Dag 12 - Porto
Dag 13 - Reisdag naar Apeldoorn
Het geheim dat je deelt met ...
KAARTJE
Kaartje Portugal
HET PROGRAMMA 2006 VAN DAG TOT DAG
Dag 1 - Reisdag naar Lissabon
Na aankomst op de luchthaven van Lissabon rijden we airportbus naar ons hotel in het centrum van de stad. We hebben alle tijd vandaag om het museum Gulbenkian te bekijken en een citytour te maken om de stad te verkennen. Opvallend zijn de tientallen pastic koeien die in de stad zijn losgelaten onder het motto Cowparade. Ook verkennen we Baixa, de kern van het centrum van Lissabon.

Dag 2 - Lissabon
Vandaag staat de kathedraal Se, de burcht Sao Jorge met de gezellige straatjes daar omheen op het programma. Vanaf de burcht heb je een mooi uitzicht op de rivier, de brug en het christus beeld. Tevens bezoeken we de wijk Estrela met o.a. de ijzeren toren Elevator de Santa Justa. 's Dineren in het bekende restaurentje Lautasco.

Dag 3 - Lissabon - Redondo
Na het ophalen van de huurtauto gaan we over de kilometerslange brug over het estuarium van de Taag naar de Alentejo. Na ca 2 uur rijden bereikt je de met eucalyptus bedekte heuvels van de Serra de Ossa, nabij het vestingstadje Estremoz. In de heuvels verscholen ligt het prachtige Convento São Paulo, waar we de komende dagen te gast zijn.

Dag 4 - Evora, Valverde en Arraioles
Na het ontbijt rijden we naar Évora, wellicht de mooiste stad van Portugal; in elk geval één grote verzameling aan cultuurschatten. In 1165 was de stad het toneel van een van de meest heroische momenten van de reconquista toen Geraldo Sempavor de Moorse bezetters via een list uit de stad wist te bevrijden. In het kleine, ommuurde centrum liggen alle getuigenissen van de rijke historie en de vele cultuurschatten op loopafstand van elkaar. De restanten van de Romeinse tempel van Diana, de 12e eeuwse kathedraal Sé en vele kerken, talrijke musea en de uitstekend bewaard gebleven stadsmuur trekken de aandacht. We hebben de hele ochtend te tijd om te dwalen door de kronkelende Moorse stegen, langs middeleeuwse en renaissance villa’s. ’s Middags maken we een korte rondwandeling door het vriendelijk glooiende heuvelland rond Valverde. We lopem veel door kurkeiken en passeert een prehistorisch grafmonument en een vervallen kloostertuin. Wandelduur ca 4 uur, 100m stijgen en dalen, 11 km. Ook kunnen we op bezoek gaan in het vestingstadje Arraioles, waarvan de volmaakt ronde 14e eeuwse citadelmuur als een kroon op de heuvel boven de stad ligt. Arraioles ligt ten noordwesten van Evora en staat bekend om zijn wandkleden.

Dag 5 - Evoramonte, Estremoz en Crato
De angstaanjagende burcht van Evoramonte ligt op een uitloper van de Serra de Ossa en overheerst de weidse vlakte van de Alentejo. Hier werd in 1834 een verdrag getekend dat een einde maakte aan de burgeroorlog tussen de liberale Koning Pedro I van Brazilië en zijn absolutistische broer Miguel. Vanaf de robuuste gotische donjon hebben we schitterend uitzicht over de omgeving waardoor u aansluitend een ontspannende rondwandeling maakt door het golvende landschap, dat in het voorjaar gehuld is in een oogverblindende bloemenpracht. Wandelduur ca 3,5 uur, 200m stijgen en dalen, 11 km. ’s Middags bezoeken we het stadje Estremoz, dat vermaard is om zijn aardewerk. Vanaf het levendige stadsplein wandelen we door een 14e eeuwse poort de middeleeuwse bovenstad in, waar de reusachtige 13e eeuwse donjon het meest in het oog springt. Voorts zijn er enkele mooie kerken, waaronder de Capela de Rainha Santa Isabel te vinden, genoemd naar de vrouw van Koning Dom Dinis, die hier stierf. In de Santa Mariakerk hangen twee doeken van de befaamde Grieks -spaanse schilder El Greco. Aansluitend rijden we door het weidse landschap van de noordelijke Alentejo naar het plaatsje Crato.

Dag 6 - Marvão, Fonte Souto en Serra da Estrela
Na een vroeg ontbijt rijden we u naar de granieten heuvels van de Serra de São Mamede, vlakbij de grens met Spanje. Dit kleine, ongerepte heuvelgebied herbergt o.a nog de schuwe civetkat en in haar heldere rivieren leven otters. Roofvogels als de havikarend en de aasgier worden regelmatig waargenomen. Bovenop een steile rotsrichel ligt het prachtige dorpje Marvão. Vanuit het plaatsje Portagem, aan de voet van het plateau wandelen we omhoog naar dit adelaarsnest. Wie de stadspoort Rodão doorgaat treft in het dorpje met zijn lage witte huizen met rode daken en smalle straatjes een haast middeleeuwse sfeer aan. Via de 13e eeuwse Igreja de Santa Maria klimmen we verder naar de imposante burcht die op de westelijke en hoogste punt van het plateau is gebouwd. Nadat we van het indrukwekkende uitzicht hebt genoten dalen we via het gehucht Fonte Souto, waar enkele middeleeuwse graftombes in de rotsen zijn uitgehakt, terug naar de brug en de toltoren van Portagem. Wandeling: 8 km , 250m stijgen en dalen, duur 3 uur. Dan nemen we afscheid van de Alentejo volgt een ruim 3,5 uur lange rit naar het noorden, naar het hoogste gebergte van het land: het Sterrengebergte ofwel de Serra da Estrela. Bovenop de hoofdkam van deze bergrug ligt de pousada waar we de komende dagen verblijven.

Dag 7 - Linhares en Folgosinho
Deze dag leren we de lieflijke kant van de Serra de Estrela kennen. Een mooie rit brengt ons naar het begin van de wandeling, het dorp Linhares dat enkele 16e eeuwse gebouwen en een fraaie schandpaal rijk is en geheel in oude stijl gerestaureerd. We vinden er een prachtig ommuurde burcht die in 1169 door Alfonso Enriques is gebouwd, en kunnen er op ons gemak ronddwalen in middeleeuws aandoende steegjes. Een gestage klim brengt ons op de bergkam boven het dorp. Onderweg krijgen we een goede indruk van de bijzonder rijke flora en fauna van de Estrela. Via de afgesleten toppen van de S. Domingos en de Galhardos dalen we af naar het bergdorpje Folgosinho. In dit dorp is de Keltiberische volksheld Viriato geboren en getogen is. Hij leidde de opstand tegen de Romeinen vanuit het woeste gebergte, maar kwam door verraad om het leven waarna geheel Portugal ingelijfd kon worden. In zijn geboortedorp zijn de meeste huizen versierd met tegeltjes vol volksgedichten over o.a. de ‘Liefde’. Vanaf dit dorp nemen we een taxiterug naar Linhares. Duur 5,5 uur, 550m stijgen en dalen, 15 km.

Dag 8 - Serra da Estrela
Vanuit de Pousada bij Manteigas maken we een wandeling door het mooie dal van de Rio Mondego maken. Vanwege het natte en koude weer in de middag is het tijd voor een boek en een spelletje Carcassonne.

Dag 9 - Trancoso en Mesão Frio
Vandaag geen wandelingen, maar een fraaie rit die u over de Serra de Estrela voert, naar het vestingstadje Trancoso waar de robuuste burcht de aandacht trekt. De burcht is echter gesloten, het VVV ook, net zoals de meeste winkels. Een ingeslapen gat, dat vooral zo moet blijven. Via het kasteel van Penedono bereiken we het alras groener wordende landschap van de Dourovallei. Deze tocht van in totaal ca 5 uur brengt ons uiteindelijk bij het plaatsje Mesão Frio, met uitzicht op de Douro, of Pinhao, direkt aan de Douro gelegen.

Dag 10 - Douro vallei
Via een fraaie route rijden we naar de in de diepte gelegen Douro-vallei. Onderweg worden we verrast op schitterende uitzichten over de op meesterlijke wijze tegen de steile helling aangelegde terrassen en quinta’s waar de druiven voor de oudste wijn ter wereld, de port, worden verbouwd. Vervolgens leidt de weg langs de traag stromende rivier naar het dorpje Pinhão. Het kleine spoorwegstation, dat met fraaie ’azulejos’ is versierd was vroeger van groot belang voor het transport van de druiven. Vanuit dit vriendelijke dorp maken we een rondwandeling over authentieke Portlanderijen, die zich uitstrekken op de steile dalwand. De wijngaarden worden afgewisseld door stukjes bos en woest stromende beken. We passeren een paar schitterend gelegen, witte wijnhuizen, de zogenaamde quinta’s. Onderweg hebben we geregeld schitterend uitzicht op de vallei en Een pittige klim brengt ons in het hooggelegen dorp Casal de Loivos, vanwaar we een magnifiek uitzicht hebben over Pinhão en de Douro. Via het nauwe zijdal van de Riu Pinhão bereiken we het dorpje S. Cristovão do Douro, vanwaar we weer naar het beginpunt afdalen. Aan het eind van de wandeling kunnen een van de befaamde en prachtig gerestaureerde portkelders van het dorp bezoeken. De dag eindigt met de fraaie, bochtige rit terug naar de Mesão Frio (1,15 uur). Wandelduur 4,5 uur, lengte 10 km, 550 m stijgen en dalen.

Dag 11 - Agarez
De wandeling van vandaag start in Agarez en loopt door een deel van het natuurpark Alvao. Agarez zelf is een klein gehucht wat via slingerende weggetjes omhoog uit Vila Real is te bereiken. Het dorpje is bekend om zijn textiel, vooral de fabricage van linnen beddenspreien, geweven op handweefgetouwen. Op de wandeling door het natuurpark van de Alvao komen we door kleine bergdorpjes gelegen in een kleinschalig cultuurlandschap. Wandelduur 4 uur, lengte 9 km, 450 m stijgen en dalen.

Dag 12 - Porto
Na het ontbijt rijden we naar de noordelijke havenstad Porto, (duur 1,5 tot 2 uur). Hier arriveren we voor de middag, zodat we voldoende tijd hebben voor een kennismaking te voet met deze stad. We bezoeken o.a. de Torre dos Clerigos, de Se, de Teirreiro da Se, het Sao Bento-station, de Santa Clara en de door Eiffel gebouwde brug Ponte de Dom Luis I. Deze laatste biedt een prachtig uitzicht over de Douro en de vele restaurant onder aan deze brug.

Dag 13 - Reisdag naar Apeldoorn
De ochtend hebben we nog beschikbaar voor een kleine citytour en het kopen van wat souvernirs (flessen port). Dan is het tijd om naar het vliegveld te gaan, voor de terugvlucht naar Nederland.